Een hilarisch koekje van eigen deeg natuurlijk. Klanten van Mandemakers kunnen immers ook hun keuken de volgende dag niet meer annuleren, tenzij ze dertig procent annuleringskosten betalen. Als je het internet afspeurt naar klachten over Mandemakers, snap je trouwens überhaupt niet dat ze nog bestaan. Ik moet de eerste tevreden klant nog tegenkomen.
Volgens mij zijn er veel enge keukenverkopers. Ik sprak ooit zo’n gluiperd die jarenlang bij Keukenconcurrent heeft gewerkt (niet geheel toevallig onderdeel van Mandemakers). Hij vertelde me dat keukenverkopers iedere klant zien als een zak met geld die zo snel mogelijk binnengehaald moet worden. Als ze extra korting geven op apparaten, komt het geld er net zo hard weer bij op bij de keukenkastjes.
De marge op een keuken is maar liefst 50 procent. En als de verkoper ‘even naar achter loopt om met zijn baas te overleggen voor nog meer korting’, gaat hij in werkelijkheid gewoon tien minuten op de wc zitten. “Er is geen keukenverkoper die op zo’n moment echt met zijn baas overlegt”, aldus de gluiperd.
Toen ik hem vroeg of er ook trucjes waren om de boel te frustreren, vertelde hij dat je als klant tijd moet rekken. Tijd kost omzet. We hebben dus geen vrachtwagen paardenpoep nodig om keukenboeren te klieren. Ik ga zaterdag bij Mandemakers koffie drinken. Eens kijken hoe lang ik zo’n stropdas kan bezighouden. Wordt vervolgd.
Meer foto's
