Home / archiefcentraal / gerd jan vlastuin boerderijonderwijs in onderwijssysteem

gerd jan vlastuin boerderijonderwijs in onderwijssysteem

Gerd-Jan is 19, boerenzoon en woont in Hessum (een buurtschap in de gemeente Dalfsen). Ze hebben thuis een bedrijf met 70 koeien en 18000 kippen. Gerd-Jan studeert commercieel in Kampen, maar is daar nu wel even helemaal klaar mee. Als we vragen naar die keus begint zijn verhaal een jaar of acht terug.

Als jonge jongen wist hij het zeker, hij wilde boer worden. Het verzorgen van het vee en het land, dat boerenbloed stroomde door zijn aderen. Toen hij iets ouder was, een jaar of 13/14, begon hij zich verschrikkelijk te ergeren aan al die milieugroeperingen die via sociale media de boel manipuleerden, onwaarheden vertelden welke hij toen al makkelijk kon weerleggen. Gerd-Jan heeft in die tijd ook veel gereageerd en gediscussieerd met mensen op bijv. de wakkerdier pagina op facebook. Toen hij een jaar of 16 was ging hem dat steeds meer tegenstaan. Als boer je continu moeten verweren tegen meningen van andere mensen die niet luisterden, geen kennis hadden, maar wel met hun geschreeuw het sociale debat bepaalden. Ook het feit dat na elke geslaagde lobby van deze clubs er weer maatregelen kwamen waar de boer moest investeren en er geen inkomsten tegenover stonden.

Toen hij moest kiezen wat te gaan studeren koos hij commercieel, een studie tot verkoper, het erop houdende dat het stukje passie wat je nodig hebt om boer te worden ontbrak. Of is het toch omdat de weerzin tegen het eeuwig durende gevecht zo groot was geworden dat boer worden geen optie meer was? Het bloed kruipt waar het niet kan gaan en toen de NMV dit voorjaar protesteerde met trekkers in Amsterdam was Gerd-Jan daar ook bij. In zijn optiek had die mekveehoudersbond toen al een heel goed plan om de huidige problemen te voorkomen.

Als we vragen hou hij dan nu met de bril van verkoper tegen de situatie aankijkt, hoe de sector dat beeld wat de consument heeft positief bij stelt is hij duidelijk. Sociale media initiatieven zoals ‘mythes PvdD ontkracht’ bijvoorbeeld spreekt jongeren aan. Boerderij-onderwijs opnemen in het onderwijssysteem en je zou mensen eigenlijk moeten verplichten een paar keer per jaar op een boerderij te kijken.

Kort gezegd; je moet dieper bij de mensen binnenkomen, ze moeten zich bewust worden waar hun voedsel vandaan komt. Als we vragen naar de opvolging van de boerderij en wat ze er thuis van vinden vertelt hij een jonger broertje te hebben. Die is 13 en zit nu nog in een heel andere fase, hij droomt nog van het leven op de boerderij en ziet nog geen leeuwen en beren. Zijn vader is trouwens nog maar 45 dus opvolging is nog niet echt een ding bij hen thuis.

Hoe nu verder? Ik heb drie jaar deze studie gedaan en ben blij als het straks voorbij is. Ik ben er even helemaal klaar mee, ik sta op een tweesprong in mijn leven. Het kan nog alle kanten op, wie weet vind ik later wel een leuke verkoopjob, maar op dit moment twijfel ik heel erg, Dronten (landbouw hogeschool)? Om eerlijk te zijn ik weet het niet. Als je me nu diep in het hart kijkt wil ik eigenlijk gewoon heerlijk op de boerderij aan het werk. Zorgen voor de dieren en het land, maar dan zonder al dat gezeik.

Lees ook

Voedsalland Boerenmarkten in Luttenberg

LUTTENBERG – Museum De Laarman in Luttenberg presenteert op de zaterdagen 24 en 31 juli …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.