Home / archiefcentraal / wagenmans over het geweldige succes voor knooppunt raalte

wagenmans over het geweldige succes voor knooppunt raalte

“Eerlijk is eerlijk”, zegt Wagenmans, “ze hebben uiteindelijk allemaal flink meegedaan in de lobby extra geld te krijgen om kruispunt Bos te kunnen aanpakken en er een ongelijkvloerse kruising van te maken.

Helemaal zeker is het trouwens allemaal nog niet. Maandag moet de Tweede Kamer er nog een klap op geven, maar dat lijkt een formaliteit. Minister Schultz (VVD) is namelijk overstag gegaan na een motie van de Tweede Kamer. VVD en PvdA hadden daar gezamenlijk een tactisch spel van gemaakt. Ze hadden de minister gevraagd of ze voor deze regio toevallig niet wat geld had overgehouden in de aanpak voor de A1 en de A28. Of dat geld dan niet naar dat karrenspoor tussen Zwolle en Enschede kon, en wel naar de kruising die daar het meest negatief uitsprong. Wagenmans: “Zo kon de minister zonder gezichtsverlies toch van standpunt veranderen.”

En naast Den Haag moeten ook de provincie en de gemeente nog akkoord gaan, want die hebben beloofd ook flink in de buidel te tasten voor die ongelijkvloerse kruising. Maar ook dat lijkt een hamerstuk. Alle politieke partijen hebben al gezegd akkoord te gaan.

Sneeuwbal
Volgens Wagenmans in de sneeuwbal gaan rollen toen Raalte bereid bleek liefst 4,5 miljoen euro uit eigen zak bij te willen leggen voor een nieuw kruispunt Bos. “Ze moeten in Den Haag wel gedacht hebben dat de nood hier dan wel erg hoog is”, aldus de Raalter verkeerswethouder. “En dat is natuurlijk ook zo. Al die files, die ongevallen, dat kan niet langer zo.” Wagenmans: “We hadden dat op allerlei manieren kenbaar gemaakt. Met een fimpje op you tube, via allerlei acties. Maar we hebben er ook slim ‘knooppunt Raalte’ van gemaakt. Dat staat iets beter dan kruispunt Bos 😉 .”

“Maar goed, het plan dat er lag voor verbetering van de N35, dat was voor ons toch ook meer dat je een lolly krijgt, dat je er een keer aan mag likken en dat ze dan het papiertje er weer om heen doen en dat ze die lolly dan weer in de zak stoppen.” Wagenmans heeft het dan over de plannen waarin de N35 tussen Wijthmen en Wierden voor 15 miljoen euro zou worden aangepakt. “Daarmee kom je niet verder dan bijna alle afslagen er afhalen en een parallelweg er langs leggen naar die paar afslagen die er dan overblijven.” In dat plan was dik drie miljoen voor ‘Bos’ gereserveerd. De plannen die Raalte had, kostten 50 miljoen. Dan heb je dus wel wat te overbruggen. En dat lijkt dus nu gelukt.

Mariënheem
Hobbel 1 is genomen in de week dat hobbel 2 de barricaden opging. Want als het verkeer uit Twente zonder problemen snel richting Raalte kan, en als het verkeer vanuit Zwolle snel voorbij Raalte kan, dan weten ze in Mariënheem al wel waar de volgende files staan. Midden in hun dorp. Met ook als gevolg dat daar Jan en allemaal de binnenwegen op zal vliegen voor sluiproutes.

Wagenmans: “Ik vind die acties vanuit Mariënheem volkomen logisch. Ik vind ze ook heel sympathiek, omdat ze vooral op ludieke wijze gevoerd worden. Ik ga me in elk geval hard maken voor de traverse die ze daar graag willen.” Dat is een soort van grote langwerpige rotonde met midden in het dorp speciale geleiders voor op- en afritten. Wagenmans: “Maar dat is en blijft een oplossing voor de korte termijn. Op de lange termijn willen we naar een rondweg. Die moet zuidelijk van het dorp komen. En dat kost 30 miljoen. Zo ver zijn we nog lang niet…”

Zo ver is het met kruispunt Bos ook nog niet. 2020 kunnen we over het nieuwe kruispunt rijden, is de verwachting nu. Dat heeft ook te maken met het verdeeld aanpakken van de A1, de A28 en de N35. “Als je dat allemaal tegelijk doet, loopt het verkeer helemaal vast.”

Lees ook

Muziekbokaal voor gemeenten en Stichting Muziek Netwerk Salland

WIJHE – De gemeenten Raalte en Olst-Wijhe hebben voor hun inzet voor het muziekonderwijs op …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.