En weer kiest Elon hier voor een top-end auto, met de look van een Porsche, dubbele bagageruimte (voor en achter) van 1800 liter, 387 pk en 0-100 in 5 seconden. Met het zware batterijpakket en de 2 motoren voor vierwielaandrijving, beide laag onder de cabine, is de wegligging fenomenaal. Prijs vanaf 82.000 euro, maar dan heb je ook wat. Zeker als je de Licidous (=belachelijk) Speed uitvoering koopt, die 0-100 in 2,7 seconden doet, de snelste sedan ter wereld. Meer luxe dan een Mercedes en sinds dit jaar volledig zelfrijdend (nu nog uitgeschakeld, omdat het nog niet mag van de wet).
De assemblage fabriek voor Europa staat in Nederland, in Tilburg. Deze levert 450 auto’s per week, waarvan er vorig jaar bijna 2000 in Nederland zijn afgezet. Vooral als taxi in de stad (geen uitstoot, stil, goedkoop in verbruik) of als directieauto (groen image) wordt Tesla langzamerhand een echte concurrent van Mercedes en BMW.
De naam Tesla komt van Nicolas Tesla, de uitvinder van de elektromotor. De elektrische vrachtauto die Musk ook ontwikkelt, heeft dan ook de naam Nikola gekregen. Deze moet vooral binnensteden gaan ontlasten van ongezonde diesels.
Het merk Tesla wordt binnenkort “verbreed”. Elon wil zijn zonnepanelen-fabriek SolarCity onder dit merk brengen om de hele cyclus van stroomopwekking, stroomopslag en (zelfrijdend) personen-vervoer te integreren. Zijn doel daarmee is om de mensheid duurzamer te laten leven zonder fossiele brandstoffen. “Er zijn drie punten die klimaatverandering kunnen stoppen: duurzame energie, accu’s en elektrische auto’s”, staat op de Tesla website te lezen. “Deze oplossingen bestaan elk al, los van elkaar, maar wanneer ze gecombineerd worden, zijn ze pas echt sterk.”
De accu PowerWall-2 van 17 kWh is net uit. Deze is in staat om voor een heel gezin de zonnepanelen-stroom van overdag op te slaan, zodat die ’s avonds en ’s nachts gebruikt kan worden. Er zit een omvormer in om wisselstroom te maken voor eigen gebruik of teruglevering aan het net (bij overschot).
De nieuwe Tesla zonnepanelen fabriek, samen met Panasonic, wordt de grootste ter wereld. Met weer dezelfde truc als bij de auto’s: eerst top-end zonnepanelen, o.a. met het uiterlijk van leien. Van supersterk glas en met automatische ontdooiing door stroomomkering voor als er sneeuw op ligt en inclusief isolatie. Heel duur, maar dat maakt niet uit voor een top-huis, onder architectuur. Ook spaart het geld uit omdat er geen dak onder de zonnepanelen hoeft te liggen. De truc is dat de panelen, schuin (vanaf de straat) bekeken, een kleur hebben (blauwgrijs, zwart of rood), maar recht van boven al het zonlicht doorlaten. Het zijn hoog-rendement panelen uit de ruimtevaart, met 25% meer opbrengst. Doel is om met grote series de prijs naar beneden te krijgen zodat ze na een paar jaar voor iedereen beschikbaar komen. Hetzelfde doel als met de auto, waar komend jaar Model 3 uitkomt, voor een prijs vanaf € 30.000. Een vijf persoons elektrische auto met een ruim bereik en, zo beloofde Elon, ook zelfrijdend. Levering eind 2017 en na één week al 325.000 stuks verkocht met $1000 aanbetaling.
Meer foto's


