Home / archiefcentraal / henk schreij vliegvakantie duurzaam

henk schreij vliegvakantie duurzaam

Door Henk Schreij, stichting Duurzaam Heino

Met een zeewater temperatuur van 25 graden, volop zon maar niet meer bloedheet, beter dan in de zomer met zijn drukte en hitte. Vliegen met een budget-maatschappij is dan de beste keuze voor het milieu, deze zijn helemaal gericht op zuinig vliegen. Zoveel mogelijk mensen in een zuinig vliegtuig, lichtgewicht stoelen, bijna altijd volgeboekt. Er mag maar 10 kg bagage mee (voor meer betaal je je blauw) en dat kan best voor 1 á 2 weken in een warm land. Elke kilo telt in het brandstof gebruik, want brandstof weegt ook wat, waardoor nog meer brandstof nodig hebt. Zo moet je rekenen op ca. 5 kg brandstof per extra kilo bagage.

We vlogen vanaf vliegveld Weeze, bij Nijmegen, waar we met de auto heengingen. Duurzame innovatie, daar zijn ze in Duitsland koploper in, zo bleek ook bij het parkeren. Er zijn vlak naast de vertrekhal 1350 parkeerplaatsen van een dak voorzien met daarop zonnepanelen. Voor 10 euro extra per week parkeer je je auto onderdak op een beveiligde parkeerplaats, beschut tegen regen, hagel, sneeuw, en in de zomer de zon. Ruim 4 megawatt stroom levert de parkeerplaats, vergelijkbaar met het stroomgebruik van 1200 huishoudens. Een groot succes, want deze parkeerplaats staat altijd vol.

Zonnig Kreta
Op Kreta aangekomen zie je weinig zonnepanelen op de daken; wel velden met honderden zonnepanelen, vaak tegen een bergwand. In Griekenland is 17% van energie al duurzaam en ze moeten naar 18% in 2020, iets wat ze ondanks hun moeilijke financiën gaan halen. Dan schaam je je als Nederlander, waar 6% van de energie nu duurzaam is en de afspraak ligt op 14% in 2020, wat zeker niet gehaald wordt. Als Europa moeten we 20% duurzame energie gebruiken in 2020 wat nog een hele toer wordt nu we in 2016 op 17% staan. Gelukkig zijn er landen als Duitsland (wind/zon), Zweden (water) en Oostenrijk (hout) die nu al ver boven de 20% staan.

Opvallend is het dat de Griekse zonnepanelen meestal bijna verticaal staan, zodat ze nog stroom leveren bij een lage zonnestand, in het voor/najaar en winter. Heel anders dan in Nederland, waar onze zonnepanelen bij voorkeur bijna horizontaal gelegd worden, voor een maximum opbrengst hartje zomer.

Vaak hebben huizen een plat dak in Griekenland. Het regent er niet vaak en vroeger sliepen de mensen ’s zomers buiten vanwege de koelte. Nu is er meestal een airco en staat er een zonneboiler op het dak. Zo’n roestvrij stalen vat met eronder een vlakke zwarte plaat onder glas. Warm water stijgt vanzelf, zonder pomp, omhoog en verwarmt het water in het vat voor een heerlijke douche aan het eind van de dag. De plaat is ook weer bijna verticaal, zodat het water in de zomer niet te heet wordt en gaat koken, de rest van het jaar vangt die zo de meeste warmte. Ook zit er een verwarmings-spiraal op elektra in het vat, om het water na te verwarmen als het een keer een dag zonder zon is. Je ziet ook nog wel huizen met een zwart geschilderd vat voor warm water op het dak, maar die doen het niet zo goed zodat ze vervangen worden door een plaat-boiler.

Lees ook

Natuurmomenten: Gedoe rond de Kamperplaat

Sjaak Bruggeman deelt met enige regelmaat zijn natuurmomenten met ons. En altijd is er wel …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.