“Officieel hebben we als D66-fractie nog helemaal niets terug gehoord van de gemeente. De informatie bereikte ons via de pers”, begint Terlouw zijn eerste reactie op het nieuws.
Via die pers kwam de fractievoorzitter te weten dat er een voorlopig akkoord bereikt is waarbij blauwe zones een rol gaan spelen en waarbij het ROV en ondernemers in het centrum voor de afschaf van betaald parkeren € 750.000 moeten betalen en de gemeente € 1,35 miljoen gaat investeren, waarvan € 350.000 uit de Reserve Parkeren.
1 miljoen ophoesten
Terlouw: “De hoofdvraag blijft dan staan ‘waar en hoe’ de gemeente Raalte zelf het resterende geld (€ 1 miljoen) moet ophoesten. Dat zal bij de gemeente flinke gaten gaan slaan in de toekomstige begrotingen.” De D66’er ziet daarom graag het collegevoorstel tegemoet waarin dat soort financiële verantwoording moet zijn uitgewerkt. “Ook zal dit een thema moeten worden tijdens de komende begrotingsvergadering.”
Daar komt nog bij dat de centrumondernemers zich nog moeten uitspreken over hun bijdrage. “Een bijdrage die beduidend vele malen hoger is dan dat ze aanvankelijk hadden voorgesteld”, benadrukt Terlouw.
Hij houdt zich daarom nog enigszins op de vlakte. “Het komen tot een blauwe zone-oplossing, wat op zichzelf een heel logische oplossing is, kost Raalte vooralsnog een miljoen. En dat is erg veel geld. Ik wacht het collegevoorstel rond het afschaffen van betaald parkeren daarom gewoon maar eens af.”
Meer ‘schadeposten’
Terlouw kijkt ook met een schuin oog naar andere ‘schadeposten’ die de gemeente Raalte voor haar kiezen gaat krijgen vanwege vroegere keuzes die nu slecht blijken uit te vallen. “Bijvoorbeeld extra gevraagde bijdrage aan de DOWR-I en het investeren in een volgens ons een onnodig stuk extra grond op de Zegge VII. Het gaat in al deze gevallen om zeer veel gemeenschapsgeld en daar moet volgens ons niet lichtvaardig over worden besloten. Voor niets gaat de zon op. Het uitgeven van gemeenschapsgeld, zowel nu als in de toekomst, moet daarom goed doordacht gebeuren. Zo werkt dat.”
Meer foto's

