De trein van Zwolle rijdt twee keer per uur naar Enschede. Iedere keer is het spoor langer dan een minuut dicht. En het duurt zeker een minuut of drie, vier voordat het verkeer daarna weer afgewikkeld is en zijn gewone gang kan gaan.
Het komt er op neer dat het verkeer een kleine tien minuten per uur ontregeld is door het spoor. Per 2017 neemt Syntus de dienstregeling over van de NS. Er gaan dan vier treinen per uur rijden. Dat zou betekenen dat het verkeer – als je de trein van Enschede naar Zwolle meetelt, per uur zo maar 20 minuten ontregeld is.
En ontregeld is ook echt ontregeld, vooral in de spits. De kruising Mettingenlaan-Ganzeboomlaan is namelijk ook zonder spoorlijn al een hoofdpijndossier. Fietspaden komen er van alle kanten samen en kruisen het rijvlak voor auto’s op onoverzichtelijke manieren. En dat terwijl chauffeurs hun gedachten er al volledig bij moeten hebben. Het is namelijk zo’n kruising van drie wegen waar rechts voorrang heeft en waar je dus geregeld met z’n allen op elkaar staat te wachten.
ProRail kijkt naar oplossingen. Maar of die er komen is maar zeer de vraag. Een woordvoerder: “de spoorwegovergang in Raalte (centrum / Ganzeboomlaan) is voorzien van een installatie waarbij de sluiting van de overweg pas gebeurt als onderdeel van de vertrekprocedure. Dat betekent dat de bomen sluiten als de trein op vertrekken over gaat, niet eerder. (NB: De fluit van de conducteur is slechts een van de stappen om te kunnen vertrekken). Daarmee voorkomen we dat de overgang onnodig lang dicht is omdat de trein bijvoorbeeld de overgang nadert maar eerst stopt op het station. In dat laatste geval zouden de bomen eerst veel langer gesloten zijn.
Toch neemt de sluiting van de overweg tijd in beslag en naar de omstandigheden te horen is dat bij tijd en wijle hinderlijk voor het verkeer, wat nooit helemaal te voorkomen is, maar toch. Daarom hebben we deze in onderzoek samen met meerdere overwegen in het land. Wellicht zijn hier verbeteringen mogelijk, hoewel veiligheid natuurlijk nooit in het geding mag komen.”
Vier keer per uur?
Of de treinen vier keer per uur gaan rijden eind 2017 is trouwens nog even afwachten. De Syntusdirecteur beloofde dat wel in de publicatie over het winnen van de aanbesteding. Maar nu we vragen hoe dat er uit gaat zien is het antwoord: “dit voorzieningenniveau hebben we aangeboden. De definitieve dienstregeling zal echter in mei 2017 worden vastgesteld.” Ook dan pas zal duidelijk worden wat die eventuele extra trein voor gevolgen heeft. Het wordt een sneltrein. Dikke kans dat die Zwole, Almelo, Hengelo en Enschede als tussenstop krijgt.
Meer foto's
