De omwonende was al vanaf 2011 in strijd met de gemeente over de situatie bij de Flierefluiter. Na een lange tijd van getouwtrek en een procedure bij de Raad van State liepen de kosten volgens de omwonende onnodig hoog op. Onder meer de kosten voor een advocaat.
Er werd dan ook gevraagd om een vergoeding van die kosten. Dit werd juridisch afgewikkeld, maar de bewoner bleef ontevreden over de klachtafwikkeling van de gemeente en schakelde daarom de Ombudsman in.
Coulance
Diezelfde Ombudsman heeft nu gezegd dat de gemeente Raalte inderdaad een betere informatieverstrekking had moeten hanteren. De ombudscommissie doet de aanbeveling om het verzoek om coulance (schadevergoeding) te heroverwegen.
De ombudscommissie is van oordeel dat de gemeente een eigen verantwoordelijkheid heeft tegenover individuele inwoners die schade claimen, los van het feit of deze claim gerechtvaardigd is. Achter een claim kan ongenoegen schuilgaan of zelfs een klacht. De vraag of sprake is van aansprakelijkheid is van andere orde dan de vraag of er redenen zijn om een burger te compenseren.
De gemeente heeft al aangegeven de uitspraak van de commissie te volgen.
Het rapport is hier te lezen:
Meer foto's
