Home / archiefcentraal / een avondmaaltijd legt 33 000 kilometer af

een avondmaaltijd legt 33 000 kilometer af

Fooddock
Frank Hulscher mede-eigenaar van Fooddock, leidde de deelnemers rond. Fooddock is de eerste foodhal voor puur en eerlijk eten in Oost-Nederland en bevindt zich in de zwarte silo in het Havenkwartier van Deventer. Vooral startende ondernemers met een passie voor voedsel huren er hun eigen stand om hun eigen voedsel te bereiden en te verkopen.

Gezonde bodem
Erik Valk, biologisch melkveehouder uit Broekland en voorzitter van de Vereniging tot Behoud van Boer en Milieu (VBBM), vertelde boeiend over het belang van een biologisch gezonde bodem. Hij ziet de bodem als levend organisme en injecteert de mest niet in de bodem, maar rijdt deze bovengronds uit. Hij geeft aan dat het natuurlijke verteringsproces van de bodem hierdoor verbetert. De mest komt van de eigen koeien (gesloten kringloop) die geen antibiotica krijgen. Eventueel worden er nutriënten aan de bodem toegevoegd, zoals zeeschelpkalk. Het bedrijf van Erik is in ontwikkeling: pas over een paar jaar kan hij zeggen wat een biologisch gezonde bodem betekent voor bijvoorbeeld kwaliteit en kwantiteit van de melk.

Eigen slagerij
Jeroen Neimeijer die samen met zijn vrouw Nieske een biologische varkenshouderij in Heino runt, vertelde over de slagerij die zij naast hun bedrijf zijn begonnen. Het ‘4 jaargetijdenvlees’ wordt bij verschillende winkels in de directe omgeving aangeboden. Zo proberen zij de voedselketen te verkorten en de opbrengsten te vergroten. In de toekomst willen ze ook aan de horeca en zorg leveren. De varkens kunnen altijd naar buiten en in voorjaar en zomer kunnen ze ook de (prijswinnende!) modderpoel in. Jeroen en Nieske voederen volgens de vier jaargetijden: kruiden in het voorjaar, groenten in de zomer, knollen in het najaar en de winter.

Logistieke uitdaging
Annemieke Hulsman, vennoot van de ‘Beste Biologische Boerderijwinkel van het Jaar 2016’, nam ons mee in ‘Biologisch made easy’. Dit is een winkel (afhaalpunt) en bezorgservice voor circa 1250 verschillende producten. Het brede assortiment komt via een ingewikkeld logistiek proces bij elkaar. Daarin speelt de uitwisseling van met name groenten op ekoboerderij De Eerste in Marknesse een belangrijke rol. Via crowdfunding probeert men nu een nieuwe gekoelde bestelbus bij elkaar te krijgen.

Lokaal, regionaal en landelijk
Agnes de Graaf van Landwinkel De Maathoeve verkoopt streekproducten en –maaltijden in haar landwinkel en organiseert workshops en activiteiten. Zij pleit voor een bredere voedselketen, waarbij de winst op een eerlijker manier verdeeld wordt en er meer voedsel van dichtbij gegeten wordt. Dat kan bovendien het smaakgevoel verrijken. Bij het bedrijf wordt nu een groepsaccommodatie gebouwd. Zo kan zij haar bedrijf niet alleen lokaal en regionaal maar ook landelijk op de kaart zetten.

Voedselcoöperaties
Vervolgens waren er enkele pitches op de zeepkist. Fransjan de Waard vertelde over het oprichten van voedselcoöperaties, waarbij groepen mensen samen bij boeren hun voedsel inkopen. De Ulebelt en Alleszelfmaken.nl organiseren vanaf september 2016 een aantal bijeenkomsten om mensen daarmee op weg te helpen. Ook pleitte hij voor ‘Eten van je eigen plek’, waarbij mensen zelf in tuin of op het balkon hun eigen voedsel produceren.

Boer aan tafel
Janneke Donders van Boer aan tafel pitchte over haar bedrijf, waarmee ze wil bereiken dat producten van de boer gemakkelijker op tafel komen. Een kop van haar heerlijk aspergesoep illustreerde letterlijk wat ze bedoelt.

Salland Boert Bewust
Gino Schrijver, agrarisch ondernemer uit Wijhe en vice-voorzitter LTO Salland vertelde over ‘Boert Bewust’, een bedrijfslabel waarmee een netwerk van boeren, burgers en overheden Salland op de kaart willen zetten. De bedrijven positioneren zich als maatschappelijk verantwoorde en transparante ondernemingen, die voortdurend de interactie met burgers zoeken. LTO Salland is aanjager van het project.

Erkend streekmerk
Michiel Bussink van Stichting Land en Keuken pitchte over de Smaak van Salland, een Sallandbrede campagne om alle initiatieven op het gebied van streekproducten en gezond eten samen op de kaart te zetten. Daar zou ook een keur- of streekmerk bij passen.

Sla-mat
Jaco Appelman van de Universiteit van Utrecht (Biologie) vertelde over de sla-mat: een mat van ongeveer één vierkante meter met zaadjes voor een heel veld aan slaplanten. De mat is erg handig voor thuiskwekers. Jaco gaf bovendien aan dat veel van de studenten onderzoeksopdrachten zoeken op het gebied van (gezonde) voeding.

Erik Stegink sloot af met een pitch over Piggy’s Palace, een innovatief varkensbedrijf uit Bathmen. Hij kondigde de Pipadoptie aan, een initiatief om burgers biggen te laten adopteren.

In kleine groepjes werd verder gesproken over de presentaties en pitches en werden de eerste samenwerkingen gesmeed. 

Na de overzichtsfoto’s zie je van boven naar beneden Agnes de Graaf, Jeroen Nijmeijer, Annemieke Hulsman en Erik Valk.

Lees ook

Inschrijving VechtdalTrail in Ommen geopend

OMMEN – Het was lang spannend, maar met de aangekondigde versoepelingen vanaf 30 juni lijkt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.