“Iedere euro die je in plattelandsontwikkeling stopt, is een weggegooide euro als er geen snel internet is.” Die stevige woorden spreekt professor doctor Dirk Strijker uit en hij kan het weten want hij is bijzonder hoogleraar Plattelandsontwikkeling bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.
Het loopt vast met ‘leren’ als je geen snel internet hebt. Nu misschien nog net niet, maar in de nabije toekomst zeker. “Want ieder anderhalf jaar verdubbelt het gebruik van internet”.
De tijd dat de jeugd leert en studeert op school en thuis enkel nog huiswerk te maken heeft uit studieboeken, ligt achter ons. Voor het maken van werkstukken heeft de jeugd steeds vaker internet nodig. Op de basisschool, op de middelbare school, maar ook op HBO en Universiteit. En aangezien steeds minderen studenten op kamers gaan, moeten ze thuis het internet op.
Basisschool
Een rondje langs scholen maakt duidelijk hoe dat werkt. “Omdat op internet alles staat, leren we kinderen steeds meer te leren zoeken dan dingen uit hun hoofd te leren”, zegt een leerkracht van een basisschool. “Vooral in de groepen 7 en 8 doen we dat veel en dat gaat gepaard met huiswerk, ook als voorbereiding op vervolgonderwijs.” Er zijn zelfs al proeven om topografie te vervangen door een digitaal reisje door een provincie. Zet je een 3d-bril op en waan je je echt even in Noord Holland.
Middelbare school
Op de middelbare school neemt dat alleen maar toe. Om bijvoorbeeld Engels te leren krijgt de jeugd als huiswerk mee dingen op internet te kijken. En in toenemende mate worden de lessen digitaal gegeven. Nog niet eens zozeer door de school zelf, maar door docenten in den lande die daar het nut van inzien. Ze hebben volgers door het hele land en vooral tegen examentijd worden die colleges gretig terug gekeken. Wiskunde, scheikunde, geschiedenis, aardrijkskunde, het gaat werkelijk om alle vakken. Zo’n stream kun je op het platteland wel vergeten en was de afgelopen weken rond de eindexamens meer dan welkom geweest.
“Maar ook voor het maken van werkstukken zijn onze kinderen op goed internet aangewezen”, vertelt een docent van het Carmelcollege ons. “Die maken ze steeds vaker thuis. Ik hoor geregeld voorbeelden van leerlingen van het platteland die daarvoor dan naar een vriend of vriendin gaan in het dorp. Want thuis is dat niet te doen!”
Strijker: “Mijn kinderen gaan zelfs af en toe naar de Mc Donalds voor internet! Boeken raken steeds meer uit de gratie. Het gaat nu al, maar in razend snel tempo meer en meer allemaal via internet.”
HBO
Op het HBO-onderwijs of hoger neemt het internetgebruik alleen maar toe. Je hebt minder contacturen, werkt veel op afstand, hebt skypegesprekken met je begeleider, hebt digitaal overleg met groepsgenoten, moet enquêtes op internet uitzetten om onderzoeken te doen, enzovoort.
“En dan weet je nu nog niet wat er morgen allemaal bedacht wordt”, aldus een van de docenten, “want een ding is zeker, de ontwikkelingen gaan razendsnel nieuwere, betere toepassingen komen zo ongeveer iedere week om de hoek kijken.”
Strijker: “vijf jaar geleden wilde het nog wel met dat internet. Maar door de toename van gebruik is dat koperdraadje op het platteland nu bijna altijd verstopt. Eigenlijk is het nu al niet te doen, maar over vijf jaar is het echt vastgelopen.”
[vimeo url=”//player.vimeo.com/video/138741254″]
Meer foto's
