De races voor het NEC werden tegelijk verreden met de British Moto3 klasse waardoor er een imposant veld van vijftig rijders begon aan de vrije trainingen. Koopman had zich als doel een plek bij de eerste vijftien gesteld en wist zich in de eerste training op een koud circuit naar P 14 te rijden. Tijdens de kwalificaties was het behalve koud ook nat en derhalve werden de tijden niet verbeterd.
Bandenkeuze
Bij de start van de eerste race was de bandenkeuze lastig. Er werd gekozen regenbanden te monteren. Bij de start verloor Koopman enkele posities maar uiteindelijk werd overall de 20e plek behaald terwijl in het NEC-klassement beslag gelegd werd op P2 wat goed was voor het eerste podium van het seizoen.
De warming-up voor de tweede race leek veelbelovend, Koopman realiseerde de 8e tijd overall en was de snelste in zijn klasse. Via een goede start wist Koopman een aantal plekken te winnen maar enkele ronden later crashte hij, waarna zijn race over was.
‘Niet verkeerd’
Koopman: “Het was voor mij de eerste kennismaking was met Silverstone en om dan in zo’n groot startveld in de eerste race 20e overall te worden en tweede in mijn klasse is niet verkeerd. Die val in de tweede race was jammer maar ik was niet de enige. In de eerste ronde gingen er negen rijders onderuit en even later ging ik. Ik denk dat het kwam doordat we te lang op de grit stonden waardoor de banden weer afkoelden terwijl er daarnaast een stevige wind op de baan stond.”
In de tussenstand voor het NEC bezet Koopman met twintig punten de vijfde plek. Komend weekend komt de NEC- klasse opnieuw in actie in het bijprogramma van de Superbikes in Assen.
Meer foto's
