Home / archiefcentraal / plan gratis busvervoer voor minima geen halte opgeschoten

plan gratis busvervoer voor minima geen halte opgeschoten

“Hoe serieus is men met mijn voorstel omgegaan?” Dat vraagt Van Kampen zich hardop af. Als lid van Comité Behoud Busnet Overijssel opperde hij zijn plan op 18 april in het Raalter Hoftheater. “Ik stelde voor om tot de herijking bus‑OV mensen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum tegen het nul-tarief te vervoeren.”

We zijn nu een jaar verder en hoe is het gelopen? “De wethouder met OV in zijn portefeuille heb ik er in het afgelopen jaar helemaal niet over gehoord”, zegt Harry, die zelf buschauffeur is en tevens raadslid bij de SP.

Ambtenaren
In eerste instantie leek het plan wel serieus te worden genomen. “Ik kreeg een positieve Raalter ambtenaar toegewezen om te kijken wat we konden doen, er kwam een provincie-ambtenaar bij en zelf heb ik een SP Statenlid gevraagd om mee te denken over het plan.”

De afspraak werd gemaakt dat de provincie-ambtenaar een stuk zou schrijven waarin het voorstel werd omgezet naar een uitvoerbaar plan. “Binnen een maand zouden we het stuk krijgen. Na 4,5 maand kregen we een voorstel dat financieel wel erg goed voor de provincie zou uitpakken en de gemeente flink veel zou kosten”, stelt Van Kampen.

Alternatief
“Bovendien bracht provincie geen geld mee en ging zij ervan uit dat de mensen uit de doelgroep zeer frequent gebruik zouden maken van de regeling terwijl dat niet reëel is gezien hun inkomenspositie. We hebben direct een alternatief voorstel gedaan, veel voordeliger dan dat van de provincie.”

Dagkaart
Harry stelde de uitgifte van een dagkaart ter waarde van 9 euro voor met daarop een stempel van de gemeente. Deze zou dan te gebruiken zijn wanneer de reiziger weg wil. Aan de vervoerder zou dan de korting moeten worden gevraagd. De dagkaart zou alleen geldig moeten zijn op de bus in de hele regio, inclusief buurtbus.

Van Kampen: “Dit voorstel hebben we besproken met een vervanger van de wethouder met OV in zijn portefeuille. Hij begreep ons plan en onze indruk was dat hij er positief mee naar het Raalter college zou gaan. Enige tijd later werd ons plan afgewezen.”

Volgens de provincie was het niet toegestaan een dagkaart te verstrekken en had de gemeente al een kortingsregeling. Dat laatste bleek onjuist. “Via een extern ingehuurde ambtenaar kregen we een korte schriftelijke reactie dat de eerder genoemde kortingregeling van de gemeente niet bestaat. Wel werd bezoek aan de dierentuin, schouwburg en sportactiviteiten gepromoot, maar dit moet van tevoren aangevraagd worden per persoon. In ad hoc vervoersbehoefte kan hiermee dus niet worden voorzien.”

‘Geen halte opgeschoten’
Harry is al met al naar eigen zeggen ‘geen halte opgeschoten’. “Wat krijgen we tot de herijking OV? Lege bussen terwijl mensen wel vervoersbehoeften hebben. We zeggen dat het milieu ons ter harte gaat maar waarschijnlijk alleen bij luiers en zonnepanelen. Ons bus-OV plan was een fraaie kans geweest om mensen uit de minimagroep te laten participeren in de samenleving. Helaas, het lijkt niet gelukt.”

Lees ook

Dorpsquiz brengt jubilerend Hoonhorst in beweging

Op zondagmiddag 14 november vindt de ‘eerste echte Dorpsquiz Hoonhorst’ plaats HOONHORST – Het had …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.