“Ik ben teleurgesteld op het bericht van het ROV (Raalter Ondernemers Verbond). Ik denk dat wij het op de goede manier hebben aangepakt. We hebben ooit het onderzoek Seinpost uit laten voeren en daar kwamen twee belangrijke zaken uit. De bereikbaarheid van het Raalter centrum en het verhogen van het parkeergemak, waarbij het afschaffen van het betaald parkeren werd onderzoekt.”
Die afschaffing heeft volgens Van Loevezijn financiële consequenties. Eenmalig 2 miljoen euro en doorlopend 65.000 euro. Dat is een flinke financiële hobbel, dus hebben wij gekeken naar creatieve oplossingen. Daar hebben we samen naar gekeken en de conclusie van het college is dat we het parkeergemak moeten verhogen en het betaald parkeren niet moeten afschaffen.”
Bijdrage ondernemers
Van Loevezijn wil graag met de ondernemers in gesprek blijven, ook over het afschaffen van betaald parkeren. “Maar dan moeten we de pijn samen verdelen, net als in Hellendoorn en Winschoten. Daar hebben ondernemers enkele tonnen ingelegd. De Raalter ondernemers zijn bereid 5.000 euro per jaar te investeren, met een maximum van tien jaar. Dit afzettend tegen die 2 miljoen euro, dan is die bijdrage beperkt.”
De kosten voor het afschaffen van het betaald parkeren zitten vooral in het afboeken van de parkeerkelder Het Schip. “Dat is 1,3 miljoen euro. En ook de parkeerplaatsen bij de Chinees moeten dan afgeboekt worden.”
Van Loevezijn: “Als het ROV met nieuwe inzichten komt, dan ben ik graag bereid om opnieuw in gesprek te gaan. We willen en moeten blijven samenwerken. Wij hebben de lijn gevolgd die we zouden volgen. Op deze manier reageren is een brug te ver. Maar we staan altijd open voor nieuwe inzichten.”
Meer foto's
