“Aanvankelijk zou ik bij Philips in Drachten stage gaan lopen”, vertelt Niels. “De onderhandelingen waren al in een redelijk ver gevorderd stadium. Toen kreeg ik ineens een belletje van de design director van Sea Level Yacht Design. Jeroen van der Knaap (design director) had mijn werk via mijn online portfolio gezien en vroeg of ik eens langs wilde komen. Deze mogelijkheid wilde ik natuurlijk niet afslaan! Maar het moest allemaal wel snel geregeld worden, want ik was sowieso al erg laat met het regelen van mijn stage en ik was eigenlijk al op het punt beland dat ik gewoon zo snel mogelijk ‘iets’ moest hebben.”
Van der Knaap deed Niels het voorstel om nog geen twee dagen later naar Muiden te komen voor een gesprek. “Onder het genot van een biertje hebben we het met elkaar gehad over wat de jacht-ontwerpwereld inhoudt en hoe ik hier een invulling aan zou kunnen geven. Ik heb hem de hele situatie uitgelegd gezegd dat ik deze kans eigenlijk nog unieker vond en hem daarom niet wilde laten schieten. Daarop antwoordde hij: ‘Nou, dat is dan erg zonde voor Philips’.”
Opdracht
Niels kreeg als opdracht om een futuristisch megajacht te ontwerpen, waarmee het bedrijf de aandacht kon trekken in de jachtenbranche. En dat lukte. “In eerste instantie vroeg ik me eigenlijk af of dit wel bijzonder was. Maar toen de publicaties maar bleven groeien, realiseerde ik me dat het toch wel vrij bijzonder was. Toen ik later een berichtje van Jeroen (van der Knaap, red.) kreeg met het nieuws dat het ontwerp ook nog door Boat International (een van de grotere bladen uit de branche) uitgeroepen was tot ‘Meest inspirerende toekomstige concept’ (uit een top 18), was ik natuurlijk wel erg verbaasd. En vanaf dat moment realiseerde ik me dat het misschien toch wel iets meer was dan ‘weer een ander nieuw concept’.”
Niels vervolgt: “Het leuke is dat ik, als Industrieel Ontwerpen-student van Universiteit Twente, de megajachtenwereld betreed als een leek. Dat was ook precies waar mijn stagebedrijf naar op zoek was. ‘Iemand met weinig kennis uit het veld kan met een frisse blik op nieuwe ideeën brengen. Ik wist helemaal niks van megajachten. Natuurlijk heb ik ze op vakantie langs de Franse kust vaak gezien en was de één nog indrukwekkender dan de ander, maar zelf jachten ontwerpen? Nee, nooit aan gedacht.”
Waterval
Om te beginnen heeft het Sealevel-team een denkbeeldige, toekomstige jachtbezitter bedacht. “Een progressief, sportief persoon met grote voorkeur voor nieuwe ontwerpen en zichtbare innovaties. En ten slotte zou deze persoon zijn of haar auto’s aan boord mee moeten kunnen nemen naar exclusieve vakantieoorden. Door deze imaginaire toekomstige jachtbezitter te creëren, ontstaan er al enige limitaties die het ontwerpkeuzes afbakenen. Het sportieve lijnenspel, wat terug is te vinden in het exterieur van het jacht, is een verwijzing naar het sportieve karakter van de toekomstige eigenaar. Verder hebben we het idee dat de jachteigenaar de auto’s die hij/zij bezit naar een hoger plan tilt. Hiervoor hebben we inspiratie gehaald uit de imposante vijf kilometer lange geluidswal langs de A2. In deze geluidsmuur is de Showroom van Louwman Exclusive Cars gevestigd en deze showroom is opgebouwd uit een indrukwekkende parametrische constructie. Dit heb ik terug laten komen in het hart van het jacht en zo ontstaat de mogelijkheid om op een natuurlijke manier het licht in de ruimtes aan boord te brengen. Ten slotte biedt het uiteraard een unieke mogelijkheid om de autocollectie aan boord te nemen.”
Het meest bijzondere aan het ontwerp is misschien wel het feit dat het jacht voorzien is van een waterval. “Allereerst is het vernieuwend om een vrije ruimte tussen het zogenaamde ‘sundeck’ en het ‘maindeck’ te creeëren. Dit gat in de opbouw van het schip maakt het mogelijk om het water van de waterval van boven naar beneden in het daaronder geplaatste zwembad te laten vallen. Dit is een absoluut vernieuwend element, wat samen met de indrukwekkende glazen constructie zorgt voor het vernieuwende karakter van het jacht.”
Hoewel het ontwerp internationaal geroemd wordt, is het niet waarschijnlijk dat de jacht op korte termijn wordt gemaakt. “Met het Sealevel team hebben we wel gekeken naar oppervlakkige constructiemogelijkheden. Maar het concept is wel dusdanig vernieuwend dat het hoogstwaarschijnlijk niet uitgevoerd zal worden. Bij Sealevel noemen ze het een Jules Verne-achtig idee, waarvoor de uitvoering voorlopig nog te complex zal zijn.”
Zou de jacht toch gebouwd worden, dan mag je nieuwe eigenaar flink in de buidel tasten. “Men zegt wel eens dat je voor megajachten van dit kaliber één miljoen euro per meter betaalt. Aangezien dit jacht tachtig meter lang is én daarnaast ook nog eens breder is dan de conventionele jachten, zal de prijs nog wel een stuk hoger liggen. Daarnaast is het ontwerp natuurlijk ook uniek en is een glazen constructie nog niet eerder uitgevoerd op een jacht. Het is daardoor erg moeilijk om een concrete schatting te doen, maar ik geloof dat je zeker wel 100 miljoen euro aan de kant mag schuiven.”
Niels is inmiddels afgestudeerd voor zijn bachelor en zit in het eerste jaar van zijn tweejarige master. “Van kinds af aan heb ik altijd graag iets in de auto-ontwerp wereld willen doen, maar mijn stage heeft mijn ogen wel geopend en me bewezen dat er meer is dan alleen auto’s. Ik denk zelf dat ik een vrij groot interesseveld heb en daarom wil ik me nog niet vastpinnen op één specifiek vlak. Ik vind namelijk erg veel op het gebied van ontwerpen erg interessant, variërend van architectuur, product ontwerpen, tot auto’s en megajachten!”
Meer foto's


