Home / archiefcentraal / werkgroep n35 plan provincie deugt niet

werkgroep n35 plan provincie deugt niet

De Werkgroep N35 Verdiept Rechtdoor (WN35VR) vindt het plan van Gedeputeerde Staten
voor de aanpak van kruispunt Bos bij Raalte een slecht plan. “Het plan deugt niet”, laat Ed van Houselt namens de werkgroep, bestaande uit bewoners van Raalte-Noord, weten. “Als we inhoudelijk naar dit plan kijken, zijn we verbaasd dat dit slechte plan wordt gepresenteerd.”

Van Houselt: “Het is in strijd met het Raadsbesluit van begin 2010 over het tracébesluit N35. Daarin is vastgelegd dat de gemeente Raalte kiest voor de N35 rechtuit en verdiept. Om dit voornemen gestalte te geven, dient nu de N35 bij kruispunt Bos verlaagd te worden om toekomstige verdere verdiepte aanleg mogelijk te maken.”

Ook moet de aanpassing van kruispunt Bos volgens de werkgroep passen in een integraal plan voor de N35 langs Raalte in een visie van de gemeente, gericht op het zo veel mogelijk wegwerken van barrières tussen het centrum en Raalte Noord. “Bij dit plan ontbreekt een visie en een integraal plan.”

Volgens de werkgroep is de huidige kruising van de N35 met het kanaal ‘een ongewenst obstakel voor de ontwikkeling van het dorp Raalte en zorgt het voor enorme geluidsoverlast.’ “Precies deze onwenselijke horizonvervuiling wil de gemeente nu kopiëren bij kruispunt Bos. Wij vinden dit onbegrijpelijk.”

Ook met de fietstunnel is de werkgroep niet blij. “De ervaring met een fietstunnels is erg slecht. Mensen vinden ze onveilig en lastig en zoeken naar wegen om ze te vermijden door illegale bypasses te zoeken. Niet wenselijk, die fietstunnels.”

Eigen plan
De werkgroep heeft dan ook een eigen plan om de N35 aan te pakken. “Ons plan (zie bijlage) geeft een integrale oplossing voor het hele traject van de N35 langs Raalte met een aantal voordelen. Het gaat uit van de verdieping van de N35, zodat het lokale verkeer binnen de gemeente Raalte op maaiveldniveau kan worden afgewikkeld. Er kan op elke gewenste plaats een verbinding aangelegd worden tussen het centrum en Raalte-Noord. Gezien de opstoppingen op de spoorwegovergang in de Ganzenboomlaan is een extra aansluiting voor verkeer tussen het centrum en Raalte-Noord hoog nodig.”

Ook vermindert een verdiepte aanleg volgens de werkgroep de geluidbelasting in belangrijke mate en neemt het alle ongewenste verhoogde aanleg (met het kanaal) weg. “Bovendien worden, door de aansluiting van de Ommerweg en die van Raalte-Oost te combineren en ook uit te voeren als ongelijkvloerse kruising, twee verkeerslichtobstakels in één klap weggenomen. Dit kan waarschijnlijk niet op korte termijn uitgevoerd worden, maar moet wel onderdeel zijn van het integrale plan. En door de weg tussen kruispunt Bos en de aansluiting met de Ommerweg als vierbaans weg uit te voeren, hoeft het verkeer Deventer- Ommen niet in te voegen in het verkeer op de N35 van Zwolle naar Nijverdal.”

De werkgroep hoopt dat de gemeente/provincie de nodige financiële middelen voor de aanpak van kruispunt Bos zal vinden. “Mocht het zover zijn, dan zullen we ons echter verzetten tegen deze uitvoeringsvariant en blijven vasthouden aan de verdiepte uitvoering van de N35.”

Lees ook

Waterschap geeft minder uit door corona en droogte

ZWOLLE – Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) gaf vorig jaar bijna zeven miljoen euro minder …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.