“Er is de laatste tijd veel te doen over het Raalter centrum, maar toch is er niet genoeg te doen… Een paradox? Nee, want enerzijds wordt er genoeg over gezegd en geschreven. Anderzijds kan er altijd meer te doen zijn als het gaat om bezoek en koopbereidheid.” Zo begint Dick Mars zijn opiniestuk over het Raalter centrum. “Hoofdvraag is: wat doen we er aan!”
Door Dick Mars
“Feit is dat het koopgedrag is veranderd en de koopbereidheid (tijdelijk?) is afgenomen. Natuurlijk heeft de economische crisis invloed. De invloed van internet en webwinkels is evident. Wie koopt (of bestelt) er nu nooit iets via het world wide web? Zelfs de supermarkten gaan het al voelen Ik weet niet of dat een slechte ontwikkeling is. Er valt natuurlijk werkgelegenheid weg in winkels, maar anderzijds ontstaat er werkgelegenheid in de logistiek.
Feit lijkt me ook, dat de winkeliers zelf een antwoord moeten verzinnen op de uitdaging die de webwinkels voor hen vormen. Daar hoef je de (lokale) overheid niet op aan te spreken. Maar die lokale overheid is wél weer (mede-)verantwoordelijk voor een aantrekkelijk koopcentrum. In Raalte, maar ook in Heino en Heeten. En de overheden in Nijverdal en Rijssen en in Apeldoorn en Zwolle zijn ook verantwoordelijk voor hún centra. Dan heb je al gauw een tegengesteld belang.
Heel rationeel bekeken hoeft eigenlijk niemand weg te blijven uit het Raalter (winkel)centrum, want er zit naar mijn idee niet minder of ander aanbod dan in Nijverdal of Rijssen. Er is wel een minder breed en diep assortiment dan in bijvoorbeeld Apeldoorn of Zwolle. Maar de mensen die daarvoor naar die plaatsen gaan, trek je toch niet weer terug naar Raalte. Die gaan gewoon voor een dagje ontspanning en willen eens wat anders.
Rapporten
Wat kan Raalte dan wel doen om het koopcentrum aantrekkelijker te maken? Witpaard, Buck, Goudappel en Coffeng, BVA, Seinpost, koopstromenonderzoeken… voor elke mogelijke beleidsmaatregel is wel een onderbouwing te vinden (waarmee maar gelijk het nut van het uitgeven van -veel- geld aan dat soort rapporten betwijfeld kan worden).
Langer verblijf
Voor mijn gevoel zou het aantrekkelijker moeten worden om een langere tijd in het centrum te verblijven, bijvoorbeeld door meer plekken om even uit te blazen. Terrassen genoeg, maar die nodigen soms niet echt uit. Op zondagen is het een uiterst doodse boel in Raalte centrum. Kunnen we een soort overdekt centrum creëren? Hoe lokken we de mensen langs die vele supermarkten heen? Een enkele supermarkt uit het centrum en de vrijgekomen ruimte invullen met bijvoorbeeld een verscentrum, of andere speciaalzaken?
Parkeren
Naar mijn idee is het parkeerbeleid in ieder geval geen bepalende factor, maar wel een gevoelsmatige. Degene die om een paar dubbeltjes te besparen minstens twintig kilometer extra gaat rijden is in ieder geval rationeel niet goed bezig. Die geven toe aan een bepaald gevoel. Overgaan op real time parkeren op meer plaatsen in Raalte komt aan dat gevoel tegemoet. Blauwe zones dichter bij de supermarkten ook.
Dienstverleners
Dan die dienstverleners (banken, verzekeraars) in het centrum: zitten we daar op te wachten? Verplaats die naar de rand van het centrum, maak dat qua bestemming mogelijk. Maar ja, leegstand is nog erger… En als ik lees dat een jonge vent als Maurits Pijnappel, die op het industrieterrein geen detailhandel mag doen, graag naar de rand van het centrum wil met parkeerruimte voor de deur, dan denk ik: doen! Maak dat qua bestemming ergens mogelijk. Waarom zo halsstarrig vasthouden aan het dogma dat alle detailhandel per se in een heel klein gebied moet? Zijn supermarktbezoekers wel centrum-bezoekers? Die mensen rennen van hun auto naar de supermarkt, gooien hun boodschappen in de auto, en moeten dan weer snel weg met hun gekoelde spullen. Je moet zien dat je ze in Raalte houdt! En vanuit dat oogpunt bekeken is het helemaal niet zo erg dat er een enkele supermarkt , met wat parkeergelegenheid net buiten het centrum zit.
Verkeersmaatregelen
Ach, die Daggertsbrug weer openen zorgt heus niet voor meer loop naar het centrum. De gemiddelde Raaltenaar weet echt wel waar ie parkeren wil en kan, en de bezoeker van buitenaf kun je met een paar simpele borden wel op het goede spoor zetten. Dacht je nou echt dat iemand uit Mariënheem, die nu naar Nijverdal gaat voor z’n inkopen, door het openstellen van de Daggertsbrug weer naar Raalte komt winkelen?
Conclusie
Mijn conclusie, subjectief en niet wetenschappelijk onderbouwd: we hebben in Raalte, maar ook elders, te maken met een veranderend bestedingspatroon. Daar moet de detailhandel zelf een reactie op verzinnen. Uitstraling, bekendheid, aantrekkelijkheid van een (winkel-)centrum zijn daarbij een factor.
Maar het gaat ook om gevoelens bij consumenten. Zorgen voor veel positieve reuring, zowel qua assortiment, qua acties, activiteiten en publiciteit. De overheid kan hooguit faciliteren, maar er niet veel geld in steken, want dat is meestal geld rondpompen en daar is de lokale economie niet bij gebaat.
Afschaffen van betaald parkeren kost veel geld, wat Raalte niet heeft, dus dat zorgt voor verhoging van de lokale belastingen. De concurrentieslag met webwinkels en met omliggende plaatsen win je niet met lagere parkeerkosten in Raalte. Maak nieuwe vormen van detailhandel mogelijk, zoals een ‘drive in-verscentrum’.
Maar ja, om met een collega-opiniemaker te spreken: wie ben ik?”
Dick Mars
Meer foto's
