Home / archiefcentraal / het nieuwe winkelen ook in raalte

het nieuwe winkelen ook in raalte

Het nieuwe winkelen heeft haar intrede gedaan in Raalte. Ook de winkeliers in Raalte beseffen dat hun klanten niet zomaar richting de winkel komen. Van buitenaf lijkt het er niet altijd op maar ook in Raalte wordt er gedacht aan ‘het nieuwe winkelen’.

Online brillenpaskamer bij Boertie Optiek
Boertie Optiek biedt klanten al een aantal maanden de mogelijkheid om brillen te passen in de online brillenpaskamer. Vijf keer klikken op de muisknop en je bril ligt in de winkel.

Je koopt die bril natuurlijk niet zomaar. Je bekijkt eerst of de bril je goed staat. Op de website van Boertie Optiek doorloop je een aantal stappen. Je begint met het uploaden van een pasfoto. Daarna meet je de afstand tussen je pupillen. Dat doe je door een rode stip op beide pupillen te zetten. Vervolgens krijg je een voorbeeldbril op je neus en kun je verschillende monturen uitzoeken. Net zolang totdat je er één gevonden hebt die je bevalt. Vervolgens laat je de bril in de winkel bezorgen.

Ewald Diekman van Boertie Optiek: “Mensen zijn positief over het systeem. Mensen kunnen vanuit huis bekijken welke bril ze mooi vinden. Als ze vervolgens in de winkel komen bekijken we of de maat goed is.” Diekman benadrukt dat mensen niet direct vast zitten aan de bril. “Als mensen toch niet tevreden zijn met de bril dan kijken we rustig verder. Het kan zijn dat de maat niet goed is of dat de klanten andere verwachtingen hebben. Ook kan het zo zijn dat je favoriete montuur online niet te verkrijgen is. We hebben online namelijk andere monturen dan in de winkel. Soms overlapt het elkaar maar het kan zo zijn dat je iets in de winkel kunt vinden terwijl het online niet te verkrijgen is.”

Een groot voordeel van het online passen van je bril is het besparen van tijd. “Als alles in één keer goed is besparen mensen veel tijd.” Wil je zelf ook online je bril passen dan kan dat via http://www.boertieoptiekraalte.nl.

Teamsport Intersport Schutte
Intersport Schutte in Raalte is ongeveer een jaar geleden gestart met het concept Teamsport. Inmiddels maken ruim 30 sportclubs uit de regio gebruik van de dienst waarbij Teamsport al het werk omtrent kleding uit handen neemt van de clubs. “Wij als Teamsport nemen de taak waar van de clubs. Natuurlijk regelen ze nog steeds hun eigen sponsoren. Als clubs met ons in zee gaan communiceren wij met de sponsoren over de bedrukking. Dat scheelt vrijwilligers bij de clubs enorm veel tijd. Tijd die ze kunnen gebruiken voor het vinden van nieuwe sponsoren”, vertelt Bjorn Cents.

Naast de bedrukking van kleding en het overleg met sponsoren richt Teamsport Raalte ook webshops in. “We bouwen een webshop die aan de website van de club gelinkt wordt. Van daaruit kunnen leden kleding bestellen. Het logo van de vereniging drukken we er dan gratis op. Niet alleen Intersport, maar ook de club verdient dan aan de verkochte artikelen”, legt Cents uit.

De webshop is niet alleen voor Intersport financieel interessant maar ook voor de clubs. Teamsport Raalte biedt namelijk een actiemaand. “Clubs kunnen een maand aangeven waarbij de leden via de webshop artikelen kunnen kopen met korting. De clubs mogen, tot op zekere hoogte, de korting bepalen. Ook dat is voor alle partijen interessant”, zegt Cents.

Mocht jou club ook geïnteresseerd zijn in Teamsport van Intersport Schutte in Raalte dan kun je contact opnemen via info@intersportschutte.nl.

Laagdrempeligheid
De dames Margriet en Greta van Cecil in Raalte merken dat de laagdrempeligheid die er is om de winkel binnen te komen goed werkt. “Mensen komen hier soms ook even binnen lopen om een praatje te maken. Daarnaast kunnen ze bij ons naar de WC en krijgen ze gratis een kopje koffie. Het zijn de kleine dingen die ervoor zorgen dat mensen graag weer bij ons terugkomen”, aldus de twee dames.

En dat gratis kopje koffie zou je misschien wel kunnen scharen onder de trend blurring. Dennis Melenhorst, directeur van de Sociaal Economische Raad Overijssel vertelde namelijk eerder op Salland Centraal dat het positief is om andere producten te verkopen in je winkel dan alleen het hoofdproduct. Cecil verkoopt de koffie weliswaar niet maar het is een vorm om voor reuring in de winkel te zorgen.

Facebook
De dames van Cecil merken dat Facebook ook goed werkt voor hun winkel. “De groep vaste klanten bekijkt de pagina regelmatig. Op de pagina laten wij altijd zien wat er nieuw is in de winkel. Je merkt dat mensen daardoor weer in de winkel komen kijken”, aldus Greta.
“Wij hebben ook iedere maand wat nieuws. Dat is ook een groot voordeel. Dat kunnen we dan direct weer op Facebook zetten. Denk vooral aan nieuwe of andere kleuren in de collectie”, vertelt Margriet.

Ook Ingrid ten Have van MI XXL merkt dat het bijhouden van Facebook zijn vruchten afwerpt. “Daarnaast moet ik weer aan de slag met mijn webshop. Die is veroudert en het is bijna een zoektocht om te komen waar je wilt”, zegt ten Have. Door goed na te denken over Facebook en de webshop gaan de dames in op het argument wat Bram de Wilde eerder aandroeg. “Op Facebook kun je makkelijk mensen uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Via familie en vrienden bereik je op Facebook ontzettend veel mensen. En het is natuurlijk mogelijk om gratis reclame te maken en je publiek te vragen wat ze van je aanbod vinden zonder dat het je als winkelier iets kost”, vertelde de Wilde.

Betaald parkeren
Net als een overgroot deel van de consumenten zijn Margriet en Greta van Cecil en Ingrid ten Have van MI XXL het eens dat het betaald parkeren afgeschaft moet worden. “Veel mensen zijn binnen twee uur weer weg omdat ze de auto in de blauwe zone hebben geparkeerd”, zegt Margriet. “Soms zie je ze de winkel uit rennen. Dan zit de tijd van parkeren er plots op”, vult Greta aan. Ook Ingrid ten Have heeft het probleem van betaald parkeren gemerkt. “Het jaagt mensen op. Het is echt waar, ze vliegen de winkel uit als blijkt dat hun tijd erop zit.”

Lees ook

Sportief en Gezond peiling in Raalte

RAALTE – De gemeente Raalte, GGD IJsselland en het Sportbedrijf Raalte vragen alle inwoners van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.