“Het voorgestelde ‘halve Klaverblad’ zorgt voor verdubbeling van kosten en zal, na een korte periode van ontlasting, voor verergering van de verkeersproblemen voor het lokale verkeer zorgen. De meer urgente problemen bij de kern Mariënheem hebben daarbij nog geen aandacht gehad. Terwijl daar toch ook geïnvesteerd moet worden. Sterker nog als dit plan doorgaat ligt er straks een snelweg op 2,5 meter boven het maaiveld tussen twee woongebieden die samen een woonkern zouden moeten vormen.”
GroenLinks is voor verdiepte aanleg van de N35 met het lokale verkeer op maaiveldniveau. “Aansluiting van de N348 op de N35 mag niet ten nadele van het lokale verkeer of van de oplossing voor de kern Mariënheem zijn. Een aansluiting via het industrieterrein Oost is ook een oplossing. Verdiepte aanleg is het meest doordacht en onderbouwd is. GroenLinks wil het bespaarde geld gebruiken om Mariënheem te ontlasten en een veel beter en fijnmazig fietsnetwerk te ontwikkelen. Het is gewoon mogelijk om zowel de verkeersdoorstroming te verbeteren, recreatief aantrekkelijker te worden en de veiligheid van fietsende scholieren en ouderen te verbeteren. Een verbeterd fietsnetwerk draagt bij aan de veiligheid en gezondheid van onze scholieren en ouderen, verhoogt de aantrekkelijkheid van Raalte en buitengebied voor recreanten en verminderd de verkeersdruk.”
GroenLinks is voor maatregelen die volgens de partij ‘geld in het laatje brengen in plaats van geld laten verdampen’. “Want dat is wat zal gebeuren: de bedrijvigheid uit Deventer en Zwolle zal alleen maar harder langs Raalte heen rijden. We hebben dus wel de uitstoot van toegenomen verkeersbewegingen maar niet de voordelen van economische groei.”
Provinciale Staten vergadert vanmiddag (vanaf 16.00 uur) over kruispunt Bos.