een gemeente met lef zou winkelcentrum raalte verder brengen

De gemeente Raalte moet meer lef tonen en de winkeliers moeten meer initiatieven ontplooien om tot een bruisender winkelcentrum in Raalte te komen. Althans dat vindt Dennis Melenhorst, directeur van de Sociaal Economische Raad Overijssel.

“De gemeente Raalte moet beginnen met het innemen van een constructieve houding. Als ik dan lees dat de afgelopen periode de precario, een gemeentelijke belasting voor voorwerpen op, boven of in de gemeenschappelijke grond, weer is verhoogd vraag ik me af waarom. Sowieso zet ik mijn vraagtekens bij de regels rondom een terrasvergunning in Raalte. Het gaat hierbij om regels over kleur en materiaal van het terrasmeubilair tot aan het verbieden van een houten vlonder die de beeldkwaliteit negatief zouden beïnvloeden. Als ik dat allemaal lees zou ik niet eens meer denken aan een terras,” zegt Melenhorst.

Met een constructieve houding doelt Melenhorst ook op het bestemmingsplan waarin de gemeente Raalte eigenlijk alleen maar zou moeten opschrijven wat echt niet kan in het winkelcentrum. Hij gaat in op het idee van verkooppunten op het plein in het centrum. “Dat is best een optie en zou het plein doordeweeks opfleuren. Maar dat vraagt flexibiliteit van het bestemmingsplan. Het is een voorbeeld waaraan de gemeente kan meehelpen,” aldus Melenhorst.

Flexibiliteit is eigenlijk ook het begrip waarom gevraagd wordt als het om de kwestie betaald parkeren gaat. De discussies over het betaald parkeren loopt al een tijd. Het ROV, waarin de Raalter winkeliers verenigd zijn, gaf in februari van dit jaar al aan dat ze graag af willen van betaald parkeren. “De politiek moet meer doen, als je geen historische en culturele aantrekkingskracht in het centrum hebt dan moet je het op een andere manier proberen,” zei Jan Reimert van het ROV destijds tegen Salland Centraal

Volgens Melenhorst is betaald parkeren afschaffen een belangrijke zaak om Raalte weer aantrekkelijk te krijgen. “In Wijhe vinden ze het prima dat er in Raalte nog steeds betaald moet worden voor het parkeren. Een oplossing voor het betaald parkeren is het invoeren van de blauwe zones. Dat staat overigens los van het begrotingsargument.”

Met het begrotingsargument doelt Melenhorst op de rekensom die het college van B&W afgelopen zomer maakte. Uit die rekensom bleek dat de gemeente bij afschaffen van betaald parkeren 415.000 euro aan inkomsten mist, de parkeerkelder onder het Schip 25.000 euro per jaar kost en als Raalte geheel blauwe-zone gebied zou worden dat 40.000 euro kost omdat een parkeerwachter moet controleren in het blauwe-zone gebied.

Dennis Melenhorst ziet ook kansen voor het winkelcentrum. “De gemeente Raalte zou eigenlijk mee moeten doen met de landelijke Retail agenda en een zogenaamde ‘retaildeal’ moeten sluiten. Daarin worden partijen bij elkaar gebracht om ideeën te ontwikkelen voor de detailhandel en die ideeën worden geprobeerd in meer dan 50 aangesloten gemeenten.”

Verder noemt Melenhorst de trend ‘blurring’ waarin winkels ook andere producten kunnen aanbieden dan het hoofdproduct. “Je moet dan denken aan een schoenenzaak die ook een wijntje kan aanbieden. Of denk aan Waanders in Zwolle, een boekhandel, brasserie, terras en toeristen informatie punt ineen.” Dat zorgt volgens Melenhorst voor extra beleving aan een winkelbezoek. “Die totaalbeleving is belangrijker dan ooit voor de consument,” aldus Melenhorst.

Aantrekkingskracht voor het centrum is er wel in Raalte volgens Melenhorst. “De supermarkten zijn de dagelijkse trekkers. Die aantrekkingskracht moet Raalte doortrekken naar het centrum. Daarvoor moet je zoveel mogelijk diversiteit in het centrum hebben. De financiële dienstverleners moet je niet in het centrum willen hebben. Ook teveel prijsstunters zijn niet goed voor de aantrekkingskracht. Probeer te kijken naar de vraag die er op de markt nog is.”

Melenhorst vindt dat een winkelcentrummanager geen overbodige luxe is en noemt het positief dat er een ondernemersfonds is opgericht. “Primair moeten de ondernemers het centrum zelf aantrekkelijk maken, de rol van de gemeente is om hierbij zoveel mogelijk belemmeringen weg te nemen. Of het nu gaat om vergunningverlening, verruiming van openingstijden, het afschaffen van betaald parkeren, het toestaan van uitstallingen op straat of het gedeeltelijke of tijdelijke verhuren van panden. De gemeente kan de ondernemers faciliteren bij het creëren van continue reuring in het centrum maar ook in de marketing, promotie en de ruimtelijke kwaliteit van het centrum,” sluit Melenhorst af.

 

Meer foto's