De rol van de gemeente verandert. Deels komt dat door de verschuiving van taken vanuit de landelijke overheid, deels door grote bezuinigingen, maar vooral door de mondige en betrokken inwoners. De tijd dat de gemeente alles bepaalt is voorbij. Hoe kan die gemeente van nu, die gemeente van de toekomst, het beste communiceren? Opiniemaker Martijn Dadema geeft een voorzet.
De gemeente als betrouwbare partner van de inwoners
Moderne gemeenten communiceren betrouwbaar, duidelijk en snel. Niet vanuit angst, maar open en eerlijk. Zo’n gemeente sluit aan bij de kracht van de samenleving. Maakt gebruik van de ervaring en kennis van de inwoners door in dialoog te gaan, te luisteren naar inwoners en hen te betrekken. We moeten meer en eerder in gesprek gaan met onze inwoners, en niet altijd met een hapklaar voorstel komen, waar mensen ja of nee op kunnen zeggen. Bijvoorbeeld bij de herinrichting van een straat. Inwoners weten immers waar de problemen liggen en ook waar kansen liggen. Zo wordt het resultaat beter en iets van ons allemaal. Ik constateer dat dit beter kan. Wij werken nog te veel vanuit het gemeentehuis.
Om dat goed te doen, is het een voorwaarde dat alle medewerkers van onze gemeente goed communiceren. We moeten zichtbaar zijn en goed bereikbaar. Daarmee bedoel ik meer ambtenaren op straat, snel reageren op vragen, vaker persoonlijk contact met elkaar om de situatie te begrijpen of via een goed leesbare brief. Daarom vind ik het een meerwaarde als gemeentebestuurders én ambtenaren actief zijn op social media en ben ik vanaf mijn eerste dag actief op Facebook en Twitter. Ik geniet van dit contact met de inwoners. Dat draagt bij aan onze wens om de dialoog aan te gaan.
Het is belangrijk om ook transparant te zijn in wat niet goed gaat, zoals laatst in Raalte met de smartphones. Dat project liep niet zoals het zou moeten. Dat vond ik echt vervelend, want we hebben hier hard aan gewerkt. Het is echter onvermijdelijk dat het af en toe misgaat, want we moeten soms improviseren en experimenteren om de nieuwe rol van de gemeente vorm te geven. Successen vieren, en leren van onze fouten.
Dit alles staat ook in de communicatievisie, die we hebben vastgesteld. We zijn nu hard aan het werk om de verbeteringen verder vorm te geven. Dat doen we met bestaande middelen, die we op een andere manier inzetten. Hier ligt ook een belangrijke rol voor de inwoners. Ik wil dat zij zich vrij voelen om te reageren en ons laten weten wat zij vinden. Daarbij zou ik het fijn vinden als mensen mét ons praten en niet (alleen) over ons. Dat ze aangeven waar naar hun mening, de verbeterpunten liggen. Zo worden we weer een partner van onze inwoners. Wij gaan het gesprek graag aan!
Martijn Dadema
Burgemeester Raalte
Meer foto's
