Home / archiefcentraal / er moet beleving zijn in je dorp

er moet beleving zijn in je dorp

Geen lege locaties op een A-locatie in een winkelcentrum, zet je centrum in de spotlights, plaats kunst in lege panden en bouw de winkels naar buiten toe. Het zijn vier ideeën voor het opfleuren van het winkelcentrum in Raalte. Het zijn de ideeën die Patrick Kieftenbelt, student journalistiek aan hogeschool Windesheim, opdeed met Bram de Wilde. Patrick Kieftenbelt is bezig met het verzamelen van ideeën om het winkelcentrum van Raalte aantrekkelijker te maken.

“Er moet beleving zijn in je dorp”, begint ‘Business en Retail management afstudeerder’ Bram de Wilde als ik samen met hem op een doordeweekse dag door het winkelcentrum van Raalte loop. Maar wat is dat dan, beleving in je dorp?, vraag ik aan De Wilde. “Een winkelcentrum moet uitnodigen om te gaan winkelen.” Raalte begint al niet goed volgens De Wilde. Als je je auto parkeert op de grote parkeerplaats bij de Jumbo en je komt voor het eerst in Raalte dan vraag je je af waar het winkelcentrum begint. We lopen langs het laad- en lospunt van de Jumbo. “Een vervelende donkere steeg om het winkelcentrum in te lopen”, vertelt De Wilde.

A-Locatie
Op het moment dat we langs het leegstaande pand komen waar de Dixons eerder haar winkel had, zegt De Wilde dat een winkelcentrum nooit een leegstaand pand mag hebben op een A-locatie. Een A-locatie in de stad is het gebied waar de meeste mensen lopen. Het is een gedeelte in het hart van het centrum. “Ik vergelijk het altijd met een boekenmarkt. Stel dat er plots een aantal kramen ontbreken in de rij. Dan kan het zo zijn dat mensen omkeren. Daarnaast oogt het slordig en verlaten”, zegt De Wilde.

Bram de Wilde heeft ook een oplossing voor leegstand op een A-locatie. “Laat winkeliers die op een B of C-locatie gevestigd zijn voor dezelfde huurprijs hun winkel runnen op een A-locatie. Als het de winkelier bevalt kunnen ze definitief verhuizen. Mocht blijken dat ze geen interesse heeft dan is er voldoende tijd om andere winkeliers te vinden voor de leegstaande locatie.”

Kunst ter opvulling
Gaandeweg de wandeling valt ons op dat er vijf panden in het centrum van Raalte leeg staan. In één van die panden is er kunst in de etalage gezet. Volgens De Wilde is dat ook een oplossing. “Het pand staat weliswaar leeg maar er is toch iets te zien voor de mensen. Het geeft direct wat kleur en fleurt het treurige beeld van een leegstaand pand op. Ik zou alleen nog graag zien dat je niet door de hele winkel kan kijken. Dat kan afleiden van de kunst”, vertelt De Wilde.

De Wal en het Schip
Op een gegeven moment komen we terecht bij het nieuwste gedeelte van het winkelcentrum van Raalte. Beter bekend als De Wal en het Schip. Volgens De Wilde verpest Action daar het hele straatbeeld. “Die winkel is helemaal doorgetrokken en eigenlijk kijk je van buiten tegen de achterkant van de winkelrekken aan. Dat maakt het saai, grijs en grauw.” Maar De Wilde ziet wel mogelijkheden in dit gedeelte. “Hier moeten kleine winkeltjes hun etalage naar buiten bouwen. De straat is vrij smal waardoor het knus en gezellig kan worden als de winkeliers hun winkels naar buiten bouwen. Dat komt het straatbeeld enorm ten goede”, vertelt De Wilde.

Algemeen
Op de terugweg kijkt De Wilde nog eens om zich heen. “Er moet meer beleving zijn in dit dorp.” Hij komt daarmee terug op zijn uitspraak die hij deed op de parkeerplaats aan het begin van de wandeling. “Ze zouden hier prima kunnen werken met lichtspotjes. Dat fleurt de panden op want licht geeft altijd sfeer aan een centrum. Ook de winkels een likje verf geven is geen overbodige luxe. Dan laat je aan het winkelend publiek zien dat de ondernemers er een gezellig centrum van willen maken. Één waar je als consument graag terug komt. Ook als je online je spullen besteld en ze alleen maar even komt ophalen”, legt De Wilde uit.

Online aanwezig zijn
Niet alleen het centrum moet er fraai uitzien. Online aanwezig zijn is volgens De Wilde een vereiste. “Ben je niet online aanwezig dan bloed je vanzelf dood”, zegt hij. De Wilde juicht een website zoals die van het ROV toe. “Op zo’n website kun je precies zien waar de winkels gevestigd zijn, wat het aanbod is, en waar je kan parkeren om de winkel te bezoeken.” De Wilde vindt het belangrijk dat op zo’n website de tekst van de winkelier komt te staan. En hij gaat verder. “Wellicht is het zelfs een idee om zo’n website om te zetten in een app. Tegenwoordig lopen heel veel mensen met een smartphone. Met een app ben je online en onderweg vindbaar.”

Tot slot geeft Bram de Wilde aan dat de winkeliers in Raalte actief moeten worden op social media. Hij geeft als voorbeeld Facebook. “Op Facebook kun je makkelijk mensen uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Via familie en vrienden bereik je op Facebook ontzettend veel mensen. Daarnaast is het mogelijk om mensen aan een berichtje te linken waardoor het bereik van je berichten alsmaar groter wordt. En het is natuurlijk mogelijk om gratis reclame te maken en je publiek te vragen wat ze van je aanbod vinden zonder dat het je als winkelier iets kost”, sluit De Wilde af.

Bram de Wilde heeft dus genoeg ideeën om het winkelcentrum in Raalte een positieve impuls te geven. Maar die ideeën heb jij ook. Om tot een aantrekkelijk winkelcentrum in Raalte te komen vragen we je ons te vertellen waar behoefte aan is in Raalte. Hoe ziet jouw ideale winkelcentrum eruit? Schroom niet en maak je ideeën kenbaar aan Salland Centraal door te reageren op de artikelen of op Facebook en Twitter.

Lees ook

Bertus van der Kolk na vijftig dienstjaren bij Van Merksteijn met pensioen

RAALTE/ALMELO – Raaltenaar Bertus van der Kolk is recentelijk, na maar liefst vijftig dienstjaren bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.