Een aantal derdejaars VMBO-leerlingen van het Carmel College Salland is maandag van start gegaan met het project Xperience. Bij Xperience gaat het om ‘grenzen verleggen’. De leerlingen zijn dan ook medeverantwoordelijk voor het programma.
Alle leerlingen uit het derde leerjaar konden zich inschrijven voor Xperience. Het aantal leerlingen dat interesse had voor dit onderwijsprogramma met als doel het verwerven van 21e eeuwse vaardigheden, was groter dan de beschikbare plaatsen. Door middel van sollicitatie, motivatie, presentatie en uiteindelijk loting, moest vastgesteld worden wie kon deelnemen. Met veel enthousiasme zijn de leerlingen gestart.
Xperience Carmel is een Fit for Life onderdeel, waarbij de koppeling wordt gemaakt met het internationaliseringsprogramma. Op deze manier probeert Carmel College Salland de leefwereld van de leerlingen te vergroten. Het draagt bij aan hun persoonlijke sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid en het stimuleert tolerantie ten opzichte van anderen. De leerlingen van alle Xperiences zetten zich in voor een goed doel (kinderen in de knel in Salland en ook in Marokko).
De leerlingen konden solliciteren naar een van de volgende Xperiences:
Salland
Door intensief deel te nemen aan verschillende maatschappelijke projecten in de nabijheid van school leren leerlingen om zich in te zetten voor de samenleving en het belang van deze activiteiten voor de maatschappij in zijn totaal. Als afsluiting van deze Xperience gaan de leerlingen een midweek op reis in Nederland.
Europa
Met sport als uitgangspunt samen een trektocht organiseren met de Belgische Ardennen als eindbestemming. Door verschillende manieren van verplaatsing (hike, wandelen, mountainbiken, abseilen en raften), wordt er een beroep gedaan op het doorzettingsvermogen van de leerlingen en moeten ze samen grenzen verleggen.
Buiten Europa
Door intensief samen te leven, samen te werken en samen te vieren, ontdekken de leerlingen wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de Marokkaanse cultuur en de Nederlandse cultuur. Door samen het gebergte en de woestijn in te trekken, krijgen de leerlingen de kans om te werken aan sociale competenties.
Meer foto's
