Kapsalon Schuurman in Raalte bestaat op maandag 5 oktober vijftig jaar. Een hele prestatie voor een kapsalon, helemaal gezien de concurrentie van tegenwoordig. “Toen ik begon in 1965 zaten er maar ongeveer zes kapsalons in de regio”, vertelt oprichter Willy Schuurman. “Tegenwoordig zijn dat er meer dan vijftig!”
De kappersdroom van Willy Schuurman, of Willem, zoals een niet oplettende architect ooit op de voorgevel zette, ontstond op een bijzondere manier. “Ik was eigenlijk administrateur op een kantoor, maar kwam er al vrij snel achter dat administratie niet bij mij paste. Ik wilde wat anders. Door een krul van één van mijn buurjongens van Zwakenberg raakte ik geïnspireerd in het kappersvak. Eén van die jongens had altijd een grote zwarte krul op zijn hoofd. Ik weet niet precies waarom, maar het bleef me bij. Het fascineerde me en dat is gek genoeg de reden dat ik naar de kappersopleiding ben gegaan.”
Na zijn kappersopleiding begon Schuurman met twee kapperszaken, één in Broekland en één in Hoonhorst. En later begon hij er ook nog één in Lemelerveld. Zijn ambitie om in ‘het grote Raalte’ een kapsalon te beginnen liet toen even op zich wachten, maar dat kwam er uiteindelijk wel. En hoe. Met Kapsalon W. Schuurman in Raalte timmerde hij flink aan de weg. “Het was een tijd vol vernieuwingen. Vroeger waren de dames- en herensalons van elkaar gescheiden; wij hebben deze traditie doorbroken. Daarnaast wilden de heren destijds niet door vrouwen geknipt worden, want dat was gek in die tijd. Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld. Nu vinden de mannen het andersom juist ongewoon.”
Overname
Jarenlang runde Schuurman een succesvolle kapperszaak in Raalte, tot hij in
2008 het stokje overdroeg aan zoon Maurice. Maurice laat weten door zijn vader te zijn besmet met het kappersvak. “Nadat ik eerst enkele jaren bij andere kapsalons heb gewerkt, onder meer driekwart jaar onder leiding van Peter Karsten, de beste kapper van de wereld, ben ik in de zaak van mijn vader gaan werken. En na verloop van tijd heb ik zijn zaak overgenomen.”
Willy Schuurman: “Ik heb naast Maurice nog twee andere kinderen, maar zij hebben nooit ambitie gehad om het vak te beoefenen. Kijk, ik had het jammer gevonden als geen van allen het over wilde nemen. Mijn andere kinderen gingen studeren, maar Maurice was wel geïnteresseerd. Ik heb altijd gezegd dat hij moest doen wat hij zelf wilde en dat heeft hij gedaan. Maar ik ben natuurlijk heel blij dat de zaak is overgenomen door Maurice.”
Onderscheiding
Kapsalon Schuurman onderscheidt zich volgens oprichter en eigenaar Schuurman door kwaliteit. “Wij hebben veel klanten uit de gemeente Raalte binnen een straal van zo’n zestig kilometer, maar er komen ook trouwe klanten uit onder meer omgeving Rotterdam, uit de provincie Brabant en zelfs uit Duitsland. Op zich is dit niet gek. Wanneer iets goed bevalt, blijf je trouw aan het product of de dienst. Zo zijn wij zelf ook. Veel mensen van ver komen bijvoorbeeld ook speciaal voor die ene kapper of kapster bij ons. Het netwerk en de kwaliteit van onze kapsters is ook essentieel voor de kapsalon. Dat blijkt maar weer.”
Willy als Maurice benadrukken dan ook dat personeel een groot aandeel heeft in het succes van de zaak. “Het personeel is in aantal afgenomen ten opzichte van vroeger. De tijd is veranderd. Je ziet maar weer dat de zeer gemotiveerde mensen overblijven. Sociaal contact met de klant is erg belangrijk. De ene klant kan in de feeststemming zijn, terwijl de volgende klant niet lekker in zijn of haar vel zit. Je moet je echt inleven in de klant en dat doen wij. Dat is een sterkte van ons.”
Service
Willy Schuurman laat weten dat het in zijn tijd allemaal stukken makkelijker was om de zaak te runnen. “Mijn zoon Maurice heeft een veel moeilijkere tijd om de kapsalon draaiende te houden. Maar hij doet het fantastisch!” Maurice gaat dan ook door met waar zijn vader mee bezig was; het bieden van service aan de klant. Willy Schuurman: “Ik was bijvoorbeeld één van de eersten die koffie of thee aanbood tijdens een behandeling in de kapsalon. En tussen de middag kon de klant zelfs een broodje krijgen. Dat was een idee van mijn moeder. Zij vond dat mensen iets moesten krijgen als ze moesten wachten tot ze geholpen werden. Vroeger was dat gek, dat deed men gewoon niet. Tegenwoordig is het juist ongewoon als je het niet doet. Dat ben ik blijven doen en sindsdien ben ik er nooit meer mee gestopt.” Willy bedankt alle klanten die de kapsalon hebben bezocht en nog steeds bij Maurice komen.
Jubileum
Niet alleen de service, ook de kwaliteit onderscheidt Kapsalon Schuurman van andere kapsalons en thuiskappers. “Wij zijn perfectionistisch en leveren gewoon kwaliteit. Dat is ook de reden dat wij al vijftig jaar bestaan”, vertelt Maurice. En dat de kapsalon al vijftig jaar bestaat, laten de heren natuurlijk niet onopgemerkt aan zich voorbijgaan. De hele maand zijn er diverse acties vanwege het jubileum. Bij de ingang van de kapsalon komt een Rad van Fortuin te staan, waarmee bezoekers korting kunnen ‘draaien’ voor een behandeling of een product. Op verschillende knipbeurten en behandelingen is er deze maand korting. En om het nog specialer te maken; je kunt nog één keer geknipt worden door Willy Schuurman. Want ondanks dat hij niet meer werkzaam is in de zaak, pakt hij op 6 oktober opnieuw de schaar uit de lade. “Mijn vader gaat deze dag van 13:00 tot 17:00 uur voor een vrije gift knippen. De opbrengst van deze knipbeurten gaat naar Stichting ParkinsonFonds.
Voor meer informatie kun je kijken op staging2.kapsalonschuurman.nl. “En vooral niet vergeten langs te komen!”
Meer foto's
