de laatste loodjes

Dit weekend is het alweer voorbij. De 40 dagen zonder alcoholcampagne is dan afgelopen. Enerzijds waren 40 dagen best lang, maar het niet-drinken is een gewoonte geworden en dus vloog de tijd ook voorbij.

Ja, het is me goed afgegaan. En ja, soms miste ik het glaasje wijn wel eens. Ik leerde dat vers geperst sinaasappelsap in combinatie met een toastje met een lekker frans kaasje of tonijnsalade een héél andere smaakbeleving geeft dan met witte wijn. 

Alcohol heeft een sociaal element. Je bent bijvoorbeeld met z’n vieren na afloop van een sportactiviteit, neemt de eerste een kop thee, volgen de overige vaak ook met thee of koffie. Zet je als eerste in op een biertje dan volgende de anderen ook met een alcoholisch drankje.

Een tijdje niet drinken verhoogt je zelfbewustzijn wanneer je wel en niet drinkt. Je bewijst jezelf ook wel het een en ander. Toen ik gevraagd werd wekelijks iets over mijn ervaringen te schrijven, was mijn basis gedachte: ik heb een voorbeeldfunctie tijdens de campagne. Dat is in de achterliggende weken ook wel veranderd; het niet drinken heb ik voor mezelf gedaan.

Je merkt dat je een ruime maand zonder alcohol leeft. Immers elke alcoholdrinker kent wel het gevoel dat je ‘s morgens opstaat en dan nog de laatste restjes van de consumpties van de avond er voor nog een beetje voelt en moet verwerken. Ik voel me echt frisser.
Opmerkelijk voor me was dat ik me bewuster werd van wat ik ook at. Dacht iets meer na of ik nog een keer extra zou opschepen of wat ik zou koken. Ik ben bijna 3 kilo lichter geworden. Onbedoeld, maar wel mooi meegenomen.

Ik heb nog even met de ambassadeurs van de campagne, het eerste team van handbalvereniging Klink Nijland Kwiek, gesproken. Ook hen is het goed afgegaan. “Eerlijk gezegd is het voor ons niet zo heel moeilijk”, zei speelster Nicole Hemmink. “Omdat we topsport bedrijven drinken we eigenlijk nooit echt veel, of helemaal niet. Maar het was leuk om mee te doen en een voorbeeldfunctie te hebben.”
Dus ook van hen goede motiverende berichten en ervaringen. Al met al ben ik tevreden en kan ik u de volgende campagne van harte aanbevelen. Ik doe in elk geval weer mee!

Peter Gras

Directeur Sportbedrijf Raalte

Meer foto's