Home / archiefcentraal / d66 raalte verzet zich tegen megavarkensstal

d66 raalte verzet zich tegen megavarkensstal

D66 Raalte gaat zich ‘met hand en tand verzetten’ tegen de uitbreiding van de megavarkensstal bij Mariënheem. “Dit omwille van de verkeersafwikkeling en het uitgangspunt dat dit soort megabedrijven op bedrijventerreinen zijn aangewezen”, zegt fractievoorzitter Bert Terlouw.

Sevaba b.v. , het bedrijf van Adriaan Straathof, wil het huidige varkensbedrijf aan de N35 uitbreiden tot 11000 varkens. Er gaat volgens D66 Raalte een Megavarkensfabriek ontstaan die langs de N35 op een volkomen foute plek ligt.

“D66 Raalte is geen liefhebber van megastallen. Is er niet voor, maar is er ook niet tegen. In de Megastaldiscussie gaat het ons als partij om zaken als dierenwelzijn, volksgezondheid en milieu en het gaat ons niet om het totale aantal vierkante meters dat een bedrijf telt. Liever geen Megastallen, maar als het dan toch moet, dan op een industrieterrein en niet in ons mooie landschap. Het is tenslotte intensieve industrie.”

Terlouw: “Als overheid moet je ieder bedrijf gelijke kansen geven en het maakt D66 Raalte helemaal niets uit of het nu een gezinsbedrijf is, een ondernemer uit het buitenland of een bedrijf van Straathof. In hoeverre een bedrijf zich kan uitbreiden moet ook los staan van het type bedrijf, agrarisch of niet. Voor ieder bedrijf gelijke kansen en gelijke regels. Je moet als gemeente wel een grens aangeven wat wel en wat niet toelaatbaar is en daar moet je consequent in zijn. De infrastructuur rond een megabedrijf moet op orde zijn, dat is een basisvoorwaarde voor elk bedrijf, dus ook voor Sevaba b.v.”

N35
D66 was als partij ook aanwezig bij de informatieavond in Mariënheem en heeft naar eigen zeggen ‘goed geluisterd’. “Er is ter hoogte van het varkensbedrijf geen N35 uitvoegstrook. Het afbuigende en opdraaiende vrachtverkeer zal voor onveilige situaties en zal voor overlast zorgen. Gebruik van de parallelweg zal vooral voor fietsers en bromfietsers onveilige situaties opleveren. Vrachtwagens kunnen ook vanuit stilstand direct de N35 op- en afrijden met alle risico’s van dien. Dit terwijl we met z’n allen in de Raad streven naar een verhoging van een veiliger N35 bij Mariënheem en kruispunt Bos bij Raalte. Het kan toch niet zo zijn dat deze Megastal tegen deze verkeersontwikkelings-wensen in kan gaan”, aldus Terlouw.

De Provincie Overijssel heeft inmiddels een uitbreidingsvergunning afgegeven aan Sevaba b.v. in het kader van de natuurbeschermingswet, maar daarmee is het bedrijf er volgens D66 Raalte niet. “De verkeersafwikkeling rond het megabedrijf is geen zaak van de Provincie, maar is een zaak van de gemeente. De gemeenteraad en het college van B&W van Raalte zijn daarom nu aan zet. Het bedrijf zegt zelf weliswaar grote waarde te hechten aan de veiligheid op de N35 en wil samen met de overheden en de verkeerscommissie van Mariënheem gaan bezien hoe de veiligheidssituatie ter plaatse het best geborgd kan worden, maar dat maakt D66 Raalte niets uit. “De gemeenteraad van Raalte is het eerst aan zet, of het bedrijf dat nu leuk vind of niet. Ook het Rijk heeft hier nog iets over te zeggen omdat de N35 een Rijksweg is.”

Terlouw: “Op bedrijventerrein de Zegge is zeer goede gemeentelijke infrastructuur aanwezig evenals een milieuzonering. Raalte wil vanwege werkgelegenheid en economische voorspoed wel grote bedrijven hebben in Raalte, maar dan wel op de goede plekken. En dat zijn de door ons aangewezen gemeentelijke bedrijventerreinen. Onze boodschap aan Straathof en anderen is helder; ‘mochten jullie op deze schaal uitbreiden, dan moet dat vanwege de goede verkeersafwikkeling op een bedrijventerrein worden gedaan en niet zomaar ergens op het platteland’.”

Lees ook

Afscheid van Han Albers in coronatijd

RAALTE – Han Albers heeft officieel afscheid genomen van Albers Mode en Zzapp in Raalte. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.