Home / archiefcentraal / raalte schrijft kamer boze brief over n35

raalte schrijft kamer boze brief over n35

“In de jaren ’90 is door de toenmalige minister een ontwerp tracé besluit voor de N35 genomen. Dit besluit heeft het rijk echter laten verlopen. Op onderdelen wordt de weg nu wel opgewaardeerd, het weggedeelte tussen Nijverdal en Wijthmen bleef echter buiten schouwing”, schrijven de Raalter fracties in de brief aan de Kamerleden.

De regio heeft in verleden daarom via de landelijke politiek aandacht gevraagd voor dit tracé en dat leidde tot een amendement in de Tweede Kamer. De minister besloot in december 2011 om voor het gedeelte Wijthmen – Nijverdal nog geen MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en transport) te starten vanwege het ontbreken van zicht op financiële middelen. Wel wil de minister samen met de regio een MIRT-onderzoek uit laten voeren om het precieze probleem en mogelijke oplossingen in kaart te brengen.

“Het ministerie stelde vervolgens vijf miljoen euro beschikbaar voor de aanpak van verkeersveiligheidsknelpunten op basis van concrete uitvoeringsmaatregelen. De provincie Overijssel heeft daarbij 10 miljoen euro beschikbaar gesteld voor eveneens verbetering van de verkeersveiligheid, maar ook een verbetering van de doorstroming en vermindering van de barrièrewerking. Belangrijke voorwaarde voor de uitvoeringsmaatregelen is dat het uiteindelijk doel, een opwaardering van de gehele N35 tot 2×2 100 km/uur stroomweg, niet wordt belemmerd.”

Het rijk, provincie Overijssel, gemeente Zwolle, Dalfsen, Raalte en Hellendoorn en de regio Twente ondertekenden in oktober 2014 een bestuursconvenant waarin gezamenlijk werd afgesproken om voor het traject N35 Wijthmen – Nijverdal de uitgewerkte verkeersveiligheidsknelpunten concreet aan te pakken. De lijst met uitvoeringsmaatregelen, met een investeringsbedrag van 15 miljoen euro, vormt daarvoor de basis. Alle partijen hebben uitgesproken zo spoedig mogelijk te beginnen met de uitvoering. Ook omdat het rijk voor de dekking van haar financiële bijdrage gebruik maakt van een verkeersveiligheidssubsidie waarbij als voorwaarde geldt dat de maatregelen uiterlijk in 2018 uitgevoerd moeten zijn.

“Helaas hebben we, nu bijna een half jaar later, moeten constateren dat het rijk nog steeds geen begin heeft gemaakt met de voorbereiding van de uitvoeringsmaatregelen. Ondanks herhaaldelijk aandringen van uit de gemeenten en provincie”, schrijven de raadspartijen teleurgesteld. “Rijkswaterstaat geeft aan geen capaciteit te hebben om de maatregelen aan de rijksweg N35 bij Raalte en Mariënheem op te pakken.”

De partijen uit de gemeenteraad van Raalte vragen de Tweede Kamer met klem actie te ondernemen om snelheid te krijgen in de uitvoering van de maatregelen. “Voor de veiligheid en economisch belang in dit gebied.”

Lees ook

Ook energiecoöperatie in Luttenberg

LUTTENBERG – Luttenberg heeft nu op initiatief van Stichting Duurzaam Luttenberg een eigen energiecoöperatie: Coöperatie …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.