Home / archiefcentraal / onveilig rondom scholen kwestie van bewustwording

onveilig rondom scholen kwestie van bewustwording

83 Procent van de basisscholen ervaart verkeersonveiligheid in de omgeving, 58 procent is van mening dat er gevaarlijke situaties ontstaan tijdens het halen en brengen van de leerlingen, 41 procent ervaart een parkeerprobleem, 32 procent stelt te maken te hebben met gevaarlijke oversteekplaatsen. En tien procent heeft behoefte aan een verkeersbrigade om te helpen met oversteken. 

Alle reden om actie te ondernemen. Emiel Gerner schreef er een opinie over. Hij kijkt eerst even naar de rol van VVN want die is opdrachtgever.

“Veilig Verkeer Nederland reageerde sterk verontwaardigd over deze cijfers en lanceerde tegelijk een campagne die moet helpen het probleem op te lossen. De 10% van de scholen die behoefte hebben aan een verkeersbrigade en deze nog niet hebben kunnen een boekje aanvragen of op een website informatie opvragen om een verkeersbrigade op te richten. Super. Geniaal. Ik hoop dat het gaat werken…

Het lijkt mij een stuk interessanter om te focussen op de 58%(!) van de basisscholen die aangeven dat de ouders er zelf een potje van maken tijdens het halen en brengen van hun kroost.

Uiteraard blijft er altijd een groep leerlingen die praktisch gezien niet zelf op de fiets of lopend naar school kan komen. Denk hierbij aan de afstand, gevaarlijke route of een beperking van het kind zelf. Maar wat is nou de reden van al die ouders die tweemaal daags een ritje langs de basisschool maken om daar voor een onveilige situatie te zorgen?

Hedendaagse oplossingen zijn volgens onderzoekers veelal te vinden in gedragsbeïnvloeding en communicatie. Het sleutelwoord hierbij is wat mij betreft bewustwording. Ouders bewust te laten worden van de vervoerskeuze, maar ook bewust laten worden van de gevaren die zij daarmee zelf creëren. In mijn tijd, en dat is nog niet eens zo gek lang geleden, was er slechts één jongen uit mijn klas die met de auto naar school werd gebracht. Dat vonden we gek, omdat hij de enige was.

Tegenwoordig is het geaccepteerd, omdat het in grote getalen gebeurt. Juist die mindset zou moeten veranderen. Op het moment dat er slechts een enkeling met de auto wordt gebracht, dan zal de verkeersdruk rondom scholen sterk afnemen en de verkeersveiligheid sterk toenemen. Met name het subjectieve veiligheidsgevoel van de ouders zal een boost moeten krijgen om de kinderen met een vertrouwd gevoel ‘gewoon’ te laten fietsen.

Wat mij betreft ligt hier een taak bij de scholen om actief te communiceren met de ouders om de bewustwording te creëren. Een taak bij de gemeente om de verkeerskundige veiligheid rondom scholen te garanderen. En aan de ouders de verantwoordelijkheid om na te gaan hoe zij hun gedrag kunnen aanpassen ten gunste van de collectieve verkeersveiligheid. En een verkeersbrigade. Die zal hierbij (in sommige situaties) best goed kunnen ondersteunen.

Emiel Gerner

Lees ook

Rustpunt De lange Pier geopend in Lettele

LETTELE – Aan de Butersdijk in Lettele is sinds mei dit jaar een nieuw rustpunt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.