Raalte drinkt sinds maandag veertig dagen lang geen alcohol meer. Peter Gras is één van de deelnemers van de 40 dagen zonder alcohol campagne. De directeur-bestuurder van Sportbedrijf Raalte deelt met ons zijn bevindingen.
‘Natuurlijk doe ik weer mee! Dat was mijn eerste reactie nadat ik te horen kreeg dat de campagne ’40 dagen zonder alcohol’ weer ging lopen. De vorige keer heb ik ook meegedaan en er nog zo’n 35 dagen extra aan vastgeknoopt. Toen ik via de Social Media bekend maakte dat ik me weer had aangesloten, waren de reacties van vrienden, bekenden en familie hetzelfde als bij de eerste keer: waarom? Je drinkt echt niet veel en ook niet elke dag, waarom zou je dat heerlijke glaasje wijn willen missen?
Welnu, de vorige keer is me één ding goed duidelijk geworden: het is zo gewoon om alcohol te drinken. Het is net met gebak. Ik ben 62 jaar oud en in mijn jeugdjaren was gebak een traktatie dat je incidenteel kreeg. Tegenwoordig kan ik bijna wekelijks gebak eten op het werk. Het bijzondere is er daarmee wel af. Geldt voor alcohol niet hetzelfde? Deze week ziet er voor me bijvoorbeeld als volgt uit:
Maandagavond: zanggroepje waar ik lid van ben, om ongeveer 21.30 uur komt de wijnfles op tafel.
Dinsdagavond: naar een bijeenkomst over ‘grenzen verleggen’ voor ondernemers. Vanaf 21.45 uur napraten onder genot van hapje en drankje.
Woensdagavond: opening van de sportboulevard Hardenberg met …., etc. etc. Anders gezegd: een drankje in het weekend heeft plaats gemaakt voor alle dagen een drankje en daarmee is het een gewoontedrankje geworden.
Als je je dan aansluit bij 40 dagen zonder alcohol wordt je je opeens bewust van hoe vaak en veel je heel gewoon een drankje drinkt. Dat besef kan je drinkpatroon beïnvloeden en dus leiden tot een bewustere keuze: neem ik wel of neem ik niet…..
Peter Gras, directeur bestuurder Sportbedrijf Raalte b.v.
Meer foto's
