Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar de eerste pepernoten liggen al weer in de schappen zo hier en daar. De Bijenkorf heeft besloten de Zwarte Piet in de ban te doen. En ook niet belangrijk: de Verenigde Naties praat er ook over. Opiniemaker Cor van den Berg over Zwarte Pieten:
Zo tegen de tijd dat de pepernoten weer in de winkels liggen, roert De Bijenkorf in een wespennest. Hoe kom je op het idee in plaats van Zwarte Pieten, gouden pieten in te zetten en (zie dit artikel) die vervolgens ook nog voor paal te laten staan of te laten functioneren als paaldansers! Men denkt vast het zwarte goud aan te boren. Grote kans dat De Bijenkorf gestoken wordt.
Nee, dan De Blokker: die zegt tenminste eerlijk dat Zwarte Piet zwart is omdat hij altijd door de schoorsteen moe(s)t. Gelukkig voor hen is er uit oogpunt van duurzaamheid een forse toename van het aantal houtkachels mét schoorsteen waar te nemen. Piet heeft de kans zwart te blijven. Niet altijd fijn als de buren een inferieure houtkwaliteit stoken of een kachel met verkeerde capaciteit hebben gekocht. Dat kan je behoorlijk blauw in de ogen of scherp in de neus roken! Wel fijn voor de mensen die Zwarte Piet racisme vinden. Het is afwasbaar!
Dan hebben we nog een club, waarvan me de naam ontschoten is. Die laat Dieuwertje Blok en haar altijd leuke Sinterklaasjournaal bepalen welke kleur de Pieten dit jaar zullen hebben. Hemelsblauw, grasgroen, kanariegeel of schaamrood: Dieuwertje komt daar wel uit. En de reclamejongens van de winkelketen volgen op grote voet.
Daarmee zijn we precies waar het fenomeen Sinterklaas en Zwarte Piet door ondernemers voor gebruikt wordt en waar consumenten jaar-in jaar-uit weer in meegaan. Oorspronkelijk was het hulp aan mensen die het niet zo breed hadden. Maar dat komt al lang niet meer uit de verf, over kleur gesproken! Nee, we hebben het zo goed dat alleen de verkoop van vuurwerk met oud en nieuw onze uitgaven Sinterklaas nog overschrijdt. Verrassend dat nogal wat niet-zo-breed-hebbende mensen ook mee komen in die keuzes. Waarschijnlijk ten koste van iets wat eigenlijk belangrijker is?
Zal mij benieuwen wat we allemaal nog gaan meemaken. Bijvoorbeeld hoe de bezorgservice van de internetwinkel hier op inspeelt. Waarschijnlijk met een postduif-drone of andere vormen van Pietenrobots die gewoon gespoten worden in de kleur die U wenst. Ik schat in dat de Voedsel- en Waren Autoriteit ook nog eens opgevoerd wordt omdat (welke kleur dan ook) Piet schimmel heeft.
Vroeger was je blij als je ergens knecht was en zo de kost kon verdienen. Niks racistisch ook al heet dat tegenwoordig medewerker. Zal het basisinkomen de redding zijn?
Het is niet piete(r)peuterig, het is geen racisme. Net als bij voetbal naast de echte fans heb je hooligans. Maar het gaat nog steeds om Uw financiën. Dat U het weet.
Cor van den Berg
‘Pas op, Opiniemakers’ is een wekelijkse opinierubriek, gemaakt door een (nog steeds groeiende) groep mensen uit de samenleving. Onderwerpen zoeken de opiniemakers zelf, maar wie een onderwerp belicht wil hebben moet dat vooral laten weten. En wie zelf mee wil doen aan ‘de opiniemakers’ is bij deze van harte uitgenodigd. Je mag teksten aanleveren. Maar je mag natuurlijk ook gewoon onder de opiniestukken reageren. Graag onder je eigen naam. De opiniemakers schrijven ook onder hun eigen naam.
Meer foto's
