Home / archiefcentraal / structurele herriemakers gezocht

structurele herriemakers gezocht

Sorry als ik u vandaag beledig. Excuus als deze column tegenvalt, maar ik wil u allen voor één keer streng toespreken. Luister (ehhh lees) en huiver. Die tegenvallende bedrijfsresultaten, weet u waar het ‘m vaak aan schort? Aan uzelf. Ja, u ziet het goed, mijn vinger wijst strak in uw richting. UZELF.

Guts draait nu dik tien jaar mee en wat steeds opvalt, is het gebrek aan doorzettingsvermogen. En dan heb ik het over het communicatieve vlak. De gemiddelde MKB-ondernemer loopt bij ons binnen met de vraag hoe hij (meestal, soms zij) zich beter kan profileren.

Meer communicatie intern, dus minder faalkosten en meer betrokkenheid. Meer exposure in den lande voor meer aandacht en omzet. De afgelopen jaren bedachten we diverse originele activiteiten, herinneringswaardige slogans en maakten we sprekende visuals. Met en voor u. Tot zover geen klagen. Het zit’m in ‘het-daarna’. En daar heb ik me zo vaak over verbaasd. Focus en energie lijken vervangen door rondkijken en afwachten. Het gesprek met de klant kunt u toch echt alleen zélf aan gaan. De e-mailknop zit op uw toetsenbord.

Herrie maken heeft alleen zin als er een doel achter zit. Structureel communiceren en de lange termijn overzien; dan treft uw boodschap doel. Het valt op dat de waan van de dag na verloop van tijd weer regeert. Gemiste kans. Het brein van uw aanstaande en/of terugkerende klant onthoudt u pas, als het u meermaals gezien of gehoord heeft. Dit vraagt wat van uw uithoudingsvermogen. Daar beschikt u over. Ook dat heb ik gezien.

Bureaus als Guts treden graag op als regisseur, maar de aankoop van uw klant kunt u alleen zelf inkoppen.

Let’s go and get ‘m!

Barbara Jansen

Eigenaar GUTS Communication

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.