Home / archiefcentraal / goos lier glokalisering

goos lier glokalisering

Als je het met agrariërs hebt over biologische of streekproductie hoor je vaak: ‘Iedereen heeft het over, maar zodra de consument voor het schap staat kiest hij toch weer voor de portemonnee.’ Zolang 95% van de voedselconsumptie in Nederland nog gangbare producten betreft moet je constateren dat er ook waarheid zit in de gedachte van de boeren. Ook al is het natuurlijk niet zo dat bij het aandeel van 95% het alleen maar om de laagste prijs gaat. Er spelen veel meer motieven om een bepaald product te kopen.

Voor de overige 5% geldt dat ideële motieven een belangrijke rol spelen. Van de 5% gaat het voor de helft om biologische en biologisch dynamische producten. Ondanks de economische crisis is er sprake van een verdubbeling van het aandeel ideëel in 5 jaar tijd. Daar komt nog bij dat Nederland ook een belangrijke exporteur is geworden van biologische producten (1 miljard euro per jaar).

De supermarkten hebben ondertussen wel ontdekt dat de consumenten op een andere manier tegen voedsel aan gaan kijken. Je kunt dat merken aan de reclames die ze tegenwoordig maken. ‘Vergeten groenten, je bedoelt vergeten water te geven’ of die mevrouw die ’s avonds in haar auto in het schemer achter een trekker komt te zitten op een smal landweggetje en vervolgens met haar mooie schoenen in de modder stapt, terwijl haar vriendin het eten al klaar heeft staan op tafel. Ook het succes van het moestuintje van Albert Hein is een interessant verschijnsel. Als er zo veel geld in dergelijke reclames wordt gestopt, dan moeten de grote ondernemingen het wel een heel serieuze ontwikkeling vinden.

Is het erg dat ‘het grootkapitaal’ op deze manier allerlei kleinschalige initiatieven in de kiem proberen te smoren. Ik ben er niet zo gelukkig mee. Aan de andere kant willen we werkelijk meer duurzaam gaan produceren en consumeren zijn we in ieder geval voorlopig toch nog sterk afhankelijk van de grote supermarkten. Nu klinkt het even als een noodzakelijk kwaad, die supermarkten. En dat is wel weer erg gemakkelijk praten/schrijven van achter mijn toetsenbordje. Ik realiseer mij heel goed dat het geweldige topsport is, qua productie en logistiek, wat er dagelijks gebeurt om precies die goederen in de winkels te krijgen die wij graag willen hebben.

Het wordt hartstikke spannend de komende tijd. Zet de groei van de ideële consumptie zich door. In hoeverre kunnen de bestaande ideële producenten dat produceren. Wie zijn de nieuwe producenten. Wat voor andere spelers bieden zich aan. In Salland zien we de laatste weken nieuwe initiatieven. Wordt het lokaal of globaal of wordt het glokaal.

Goos Lier, docent onderzoeker Saxion, 06-13255919

Lees ook

Steven, Ilvar en Luna winnen paasactie Gastvrij Wijhe

WIJHE – Maar liefst 118 gouden paaseieren lagen de afgelopen weken in de etalages of …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.