doorstaat jouw website de blinddoektest

Onlangs werd ik gebeld door een zakelijke relatie met de vraag of ik een website van een kennis van haar kon beoordelen. De vormgeving van de homepagina oogde professioneel, met frisse kleuren en goede afbeeldingen en was geschikt voor mobiele telefoons. Niks aan de hand zou je denken? Er was echter één grote maar… , de website kwam niet door de blinddoektest!

Veel websites gaan ervan uit dat iedere bezoeker weet wat de organisatie doet, maar erg gebruikersvriendelijk is dat niet. Op het razendsnelle internet heb je maar een paar seconden om de bezoeker te overtuigen dat diegene op de juiste website terecht is gekomen. Anders is de bezoeker zo weer vertrokken.

Je moet ervan uit gaan dat een bezoeker nog nooit van jouw bedrijf heeft gehoord en per toeval geblinddoekt op jouw website komt en de blinddoek bij binnenkomst wordt afgedaan: de blinddoektest.

Maar hoe doorstaat jouw website dan de blinddoektest? Een website moet een bezoeker bij binnenkomst binnen een paar seconden antwoord geven op drie essentiële vragen, vragen die iedere bezoeker zichzelf onbewust stelt:

 Waar ben ik?

 Wat kan ik hier doen?

 Waarom moet ik hier zijn?

De eerste twee vragen kunnen beantwoord worden door middel van jouw logo, een tagline (= korte beschrijvende zin en niet hetzelfde als een slogan) of het menu. De derde vraag kan worden beantwoord via bijv. de paginatitel. Beschrijf hier kort de oplossing, die jouw bedrijf biedt.

Benieuwd of jouw website de blinddoektest doorstaat? Stuur dan een e-mail met URL naar info@bartonline.nl of laat een reactie achter op mijn blog via staging2.bartonline.nl/blinddoektest

Bart Pronk

Eigenaar Bart Online

Meer foto's