Het sponsorcontract heeft drie pijlers. Rabo wil de economische ontwikkeling van Salland bevorderen en ziet Stöppelhaene als een belangrijke pilaar. De bank wil graag meewerken aan het versterken van onderdelen van het programma van Stöppelhaene. Daarnaast is Stöppelhaene een prima plek om contantloos betalen te ontwikkelen en te stimuleren.
Paul Maas geeft toe dat de relatie tussen de economische ontwikkeling van Salland en het oogstfeest niet direct te trekken is, “maar Stöppelhaene is hét Sallandse feest, en een feest is goed voor de onderlinge banden. Dat komt de kwaliteit van de samenleving ten goede en daar ligt de basis voor een economische motor.” Maas is trots daar aan mee te kunnen werken met de bank. “We hebben op die manier een coöperatief aandeel, daar hebben Rabo en Salland beiden hun roots. We horen wel een beetje bij elkaar.”
Paul Wittenhorst praat liever partnerschap in plaats van over sponsoring. “We zien dit als een win-win-situatie. De Rabobank geeft ons niet een zak met geld, de bank kijkt heel nadrukkelijk waar we gezamenlijke belangen hebben en daar wordt in geïnvesteerd.” Stöppelhaene-secretaris Raymond Rienties benadrukt dat dat feitelijk voor álle sponsors geldt. “We gaan steeds meer naar partnerschappen, waarbij zowel de sponsor als de Stöppelhaene er wat aan hebben. Op die manier krijg je als partner veel meer waar voor je geld, en tegelijk hebben wij als sponsor ook veel meer baat bij dergelijke contacten.”
Zo gebruikt de Rabobank Stöppelhaene om contantloos betalingsverkeer te promoten en tegelijk ook beter te onderzoeken. Aan een bankpasje heb je in principe genoeg op het feestterrein. Daarnaast investeert de bank in de Boerendag en in Roja, de verkiezing van de ondernemer van het jaar. “Dat ligt allemaal in de lijn van de bank. En ons programma wordt er op meerdere fronten beter van.”
Maas: “Agrariërs bereiken we via de Boerendag. Maar ook op het symposium over innovatie in de agrarische sector. Vorig jaar deden we dat – samen met Kennispoort Oost – voor het eerst. Dat was een succes en dat willen we uitbouwen. Ondernemers komen we tegen bij de Roja. We bemoeien ons nadrukkelijk niet met Roja zelf, maar organiseren wel een afterparty met een leuke act na afloop. Een netwerkmoment.”
En de jeugd? Die leert de Rabobank kennen met een speciale actie rondom de boyband B-Brave die speciaal voor tieners naar Raalte komt. Wat Rabo daar rondom organiseert, dat wordt via de kanalen van jongeren gecommuniceerd: Facebook bijvoorbeeld.
Hoe het gehele programma van de Stöppelhaene er uit ziet, dat wordt 28 mei vanaf 21.00 uur in Neuf in Raalte bekend gemaakt. Die presentatie is gekoppeld aan een gezellige feestavond waar iedereen van harte voor uitgenodigd is.
Meer foto's
