In Deventer staan naar schatting 15.000 verkeersborden. In Ommen is onderzocht dat 350 verkeersborden weg kunnen. Veel borden hebben gelukkig een functie en dragen bij aan bewegwijzering en veiliger verkeer. Toch zijn er ook talloze borden overbodig, dubbelop, verwarrend en verouderd. In Raalte fotograferen we zelf geregeld borden-oerwouden waarvan we zeker weten dat geen mens er wijs wordt. De VVD heeft al eens gepoogd Lierderholthuis als voorbeeld te nemen en die plaats helemaal bordenvrij te maken.
Onze opiniemaker van deze week belicht de bordencrisis. Roderic Rosenkamp komt uit Deventer, zijn voorbeelden gaan dan ook over die stad. Wij zijn echter benieuwd naar jullie ervaringen in je eigen leefomgeving. Stuur ons daarom gerust mooie (nou ja, mooi) voorbeelden van overbodige verkeersborden uit jouw omgeving. De pen is verder aan Roderic:
Klein voorbeeld: onlangs is de rotonde Ceintuurbaan – Hoge Hondstraat op de schop genomen. Overijverige ambtenaren hebben zich naar hartenlust kunnen uitleven met borden. Op de Hoge Hondstraat wordt je nu gewaarschuwd: pas op rotonde. Op de Ceintuurbaan ontbreken deze borden. Hoeft verkeer van de Ceintuurbaan niet gewezen te worden op de aankomende rotonde? Of is het bord op de Hoge Hondstraat stiekem toch een beetje onnodig?
Ik erger me enorm aan de verbordisering. Een surplus aan borden is lelijk en zorgt voor een rommelig straatbeeld. Verkeersdeelnemers worden er door afgeleid, waardoor een te veel aan borden averechts werkt op de verkeersveiligheid. Dan zijn er nog de verouderde borden of borden die elkaar tegenspreken. Los van aanschaf en plaatsing gaat er veel geld (in Deventer bijna een ton per jaar) naar onderhoud.
Tenslotte, vind ik het storend hoe klakkeloos er borden worden geplaatst: alsof automobilist, fietser en voetganger totaal achterlijk zijn en continue met hun neus op theoretische gevaren en naderend onheil gewezen moeten worden. Het overijverig plaatsen van borden komt wellicht voort uit angst voor claims en het afschuiven van verantwoordelijkheid. Lijkt me een intrigerend onderwerp voor een studie!
In diverse gemeente in Nederland is gestart met het saneren van verkeersborden. In Ommen wordt 10% van de borden verwijderd. De uitkomst in het Gelderse Brummen was dat 13% van de borden kon worden weggehaald. Vertalen we dat naar de Deventer situatie dan heb je het over 1500 tot 2000 verkeersborden. Borden die je zo kunt weghalen en waar je ook niet langer onderhoud- en vervangingskosten aan kwijt bent. Substantiële aantallen en substantiële bedragen. Met een mooier straatbeeld en veiliger verkeer op de koop toe.
In Deventer bereidt de VVD een motie voor om werk te maken van het saneren van overbodige verkeersborden. Inwoners krijgen een grote rol in het signaleren en melden van deze borden. We vinden het daarnaast verstandig om tot een eenvoudig en helder beleid te komen voor het plaatsen van borden. Laat het gezond verstand prevaleren en heb niet de illusie dat met een woud aan borden verkeersdeelname veiliger wordt, is het devies.
Roderic Rosenkamp
‘Pas op, Opiniemakers’ is een wekelijkse opinierubriek, gemaakt door een (nog steeds groeiende) groep mensen uit de samenleving. Onderwerpen zoeken de opiniemakers zelf, maar wie een onderwerp belicht wil hebben moet dat vooral laten weten. En wie zelf mee wil doen aan ‘de opiniemakers’ is bij deze van harte uitgenodigd. Je mag teksten aanleveren. Maar je mag natuurlijk ook gewoon onder de opiniestukken reageren. Graag onder je eigen naam. De opiniemakers schrijven ook onder hun eigen naam.
Meer foto's
