Home / archiefcentraal / wittenhorst verklapt kovacs op stoppelhaene

wittenhorst verklapt kovacs op stoppelhaene

De band Kovacs treedt op de zaterdag van Stöppelhaene op in Raalte. Dat heeft Stöppelhaenevoorzitter Paul Wittenhorst verklapt in een interview dat hij ons gaf. Kovacs won afgelopen week een Edison, staat dit jaar op Pinkpop en is gekroond tot Serious Talent van Radio 3FM. Verleden jaar stond de formatie op Lowlands en North Sea Jazz Festival. Recentelijk had Kovacs nog een Megahit op 3FM met hun nummer Diggin’. De rest van het Stöppelhaene-muziekprogramma wordt vermoedelijk eind mei bekend gemaakt.

We spraken Wittenhorst over het muziekprogramma van Stöppelhaene. Niet over de artiesten die zouden komen, maar over hoe werd bepaald welke artiesten wel en welke niet geschikt zijn voor het Sallands Oogstfeest.

Zeg nou eens Paul, wat luister je zelf voor muziek? Je hebt een week gewerkt, komt vrijdagavond moe thuis en je pakt een koud biertje. Wat voor muziek zet je dan aan? “Ach, wat ik luister is heel breed. Meestal zet ik de radio aan. En dan nog. Onbewust luister ik altijd of het interessant is voor Stöppelhaene. En zo luister ik altijd op twee manieren naar muziek.”

Paul Wittenhorst, voorzitter van Stöppelhaene, voorzitter van de Stöppelveldcommissie van Stöppelhaene en misschien nog belangrijker: hoofdverantwoordelijk voor de artiesten die deze zomer tijdens het Sallands Oogstfeest op het podium staan. Hoe, wanneer en met wie bepaalt Wittenhorst wat interessant is voor Raalte?

“Dat is een continu proces,” legt Wittenhorst uit. “Dat gaat het hele jaar door. En zo is het , dat we nu nog maar een paar gaatjes in het muziekprogramma hebben. We hebben zelfs al ideeën voor de editie van 2016.”

“Wat voor ons altijd voorop blijft staan is dat we zo laagdrempelig mogelijk willen blijven, we hebben een hele brede doelgroep. We willen niet naar hoge entreeprijzen, dat maakt het soms lastig, maar ook leuk,” aldus Wittenhorst. “Die uitgangspunten liggen vast. We moeten niet vergeten dat we geen commercieel festival zijn dat winst moet maken. Met de inkomsten die we hebben, willen we activiteiten financieren. Maar we hoeven geen winst te maken.”

De kaders liggen dus vast. Maar dan? Wie bepalen er naar welke bands er geïnformeerd wordt?

Wittenhorst: “We hebben een denktank. Die bestaat uit ongeveer tien man van allerlei pluimage en leeftijden. De een houdt van Nederlandstalig, de ander houdt van stevige rock. We komen een aantal keer per jaar bij elkaar. Dan gooien we de voeten op tafel en gaan we met de hele mix brainstormen over allerlei ideeën. Met de uitkomsten daarvan ga ik naar degene die onze boekingen verzorgt.”

Jaarlijks doet Wittenhorst inspiratie voor artiesten op, op muziekfestival Eurosonic/Noorderslag in Groningen. Daar spelen veel bands die op het punt van doorbreken staan. Vorig jaar boekte Stöppelhaene Dotan en Jett Rebel naar aanleiding van hun optredens daar. Tegen de tijd dat ze op het podium in Raalte stonden, waren beide artiesten volledig doorgebroken. “En zo hebben we ook dit jaar een aantal artiesten op Eurosonic geboekt voor de zaterdag van Stöppelhaene,” verklapt Wittenhorst.

Beperkingen en het publiek

Kun je zomaar elke band en artiest boeken op Stöppelhaene? “Nee,” antwoordt Wittenhorst stellig. “We moeten het altijd een beetje mainstream houden, maar soms maken we een uitstapje naar Peter Pan Speedrock of Kontrust. We moeten echter altijd wel in ons achterhoofd houden dat 14/15-jarigen en tegelijkertijd senioren een plekje op het terrein moeten kunnen vinden.”

De artiesten die op Stöppelhaene staan, zijn doorgaans Nederlands, niet van internationale afkomst. “Buitenlandse artiesten zijn niet haalbaar voor ons,” verduidelijkt Wittenhorst. “Alles heeft met geld te maken. In 2011 hadden we DJ Hardwell nog staan, dat konden we toen nog met een paar duizend euro betalen. Nu hij de nummer 1 DJ van de wereld is geworden, is 200.000 euro voor een vergelijkbaar optreden niks. Dat soort artiesten zijn bedrijven op zich geworden, dat gaat te ver, dat moeten we niet willen. We houden het bij wat de Nederlandse markt te bieden heeft.”

Overigens heeft Stöppelhaene zich wel omhoog moeten knokken om een plekje tussen de gevestigde festivals te krijgen. “Toen we Bløf en Krezip voor het eerst wilden boeken, kregen we telefoon van hun management. Na een kijkje op onze site had het management ervoor gekozen dat ze niet op een feest met allerlei hooibalen zouden spelen. We moesten wel even uitleggen wat Stöppelhaene was,” grijnst Wittenhorst. “Tegenwoordig hoeven we dat minder. En Bløf heeft aangegeven dat ze graag nog eens komen.”

Lees ook

Blog Aaltje Booijink-Jonkman: Wees zuinig met energie!

Ken je de kreet nog? In de jaren 70 werd opgeroepen om verstandig en zuinig …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.