Als ondernemer kun je veel respect hebben voor collega’s die hun hart volgen en besluiten de rest van hun werkzame leven op een andere manier in te vullen. Anderzijds kijk je toch ook bewonderenswaardig naar ondernemers die al jaren actief zijn in dezelfde branche en er nog altijd vol vuur over kunnen praten. Tino Nijland van ProWork Salland is een ondernemer voor wie de laatste categorie op het lijf is geschreven. “Dit is mijn handel. Hier ben ik in thuis.”
Al meer dan twintig jaren actief in de wereld van relatiegeschenken, promotiemateriaal en bedrijfskleding trok hij op 1 januari 2014 de stoute schoenen aan en begon voor zichzelf. Met succes, want de eerste uitbreiding staat al op stapel. “Ik krijg de gelegenheid om de ruimte hiernaast erbij te trekken. Dat geeft net iets meer armslag om mijn producten te presenteren. Ook al wil ik mezelf niet zien als winkel, want ik ga het liefst bij de klant op bezoek om monsters en modellen te tonen. Op afspraak is iedereen natuurlijk van harte welkom in mijn showroom. Aan een groot magazijn heb ik evenmin behoefte. Tegenwoordig is het niet nodig om een grote voorraad in huis te hebben. De meeste leveranciers staan garant dat ik binnen twee dagen kan leveren.”
In een economisch lastige tijd durf je bijna niet meer hardop te praten over zakelijk succes, maar Nijland heeft de wind in zijn eerste jaar aardig in de zeilen gehad. Deels is dat de gunfactor van bijvoorbeeld bestaande relaties en plaatsgenoten uit het verenigingsleven, maar deels komt het ook uit onverwachte hoek. “Een mooi voorbeeld is Scania uit Zwolle. Ik mocht twee keer vierduizend goody-bags met allerlei artikelen leveren voor de open dag en het bedrijfsfeest ter ere van het 50-jarig bestaan. En tevens allerlei give-aways voor de open dag. Dat zijn natuurlijk bijzonder leuke opdrachten.”
Inlevingsvermogen
In de wereld waarin Tino zich begeeft, is internet natuurlijk een geduchte concurrent. Toch denkt de geboren en getogen Raaltenaar dat het persoonlijk contact, één van de belangrijkste pijlers onder zijn bedrijf, in veel gevallen nog steeds doorslaggevend is. Daarnaast moet je ook een flinke portie inlevingsvermogen aan de dag leggen. “Al voor het eerste contact verdiep ik me in de klant. Zo mocht ik iets doen voor Stöppelhaene, maar toen ze hier kwamen om het door te spreken, had ik het plaatje al klaar”, vertelt Nijland die door de gouden combinatie van ervaring, persoonlijk contact, kwaliteit en goed advies inmiddels ook een aantal mooie lokale bedrijven aan zich heeft weten te binden. Zo hebben Zorggroep Raalte, The Powershop, Installatietechniek Raalte, Uitzendbureau Salland en Carmel College Salland al de weg gevonden naar ProWork Salland.
Om zich in te leven in de (potentiële) klanten neemt hij graag een kijkje in het bedrijf. “Iedereen kan wel een werkbroek leveren, maar het is de kunst om advies te geven welke lijn het best past bij het bedrijf. Natuurlijk ben je dan wel afhankelijk in hoeverre een werkgever wil investeren in de uitstraling van het personeel. Laat je ze in een afgetrapte spijkerbroek lopen of in een kwaliteitsmerk als Helly Hansen Workwear, Bläkläder of Hydrowear”, aldus Nijland die qua bedrijfskleding (eventueel met bedrukking) zowel een scherpe prijs als de laatste trends kan aanbieden. “Want”, weet hij als geen ander, “de bedrijfskleding wordt steeds modischer.”
ProWork Salland
Tjalkstraat 9
8102 HG Raalte
T: 06 – 3630 5559
E: tino@proworksalland.nl
I: staging2.proworksalland.nl
Meer foto's
