Kun jij je nog voorstellen hoe een website er in 1997 uit zag? Ik was toen 12 jaar en heb geen idee meer.
De reden dat ik daar aan terug dacht, is dat ik onlangs op npo.nl een aflevering van 2 Vandaag uit 1997 zag. Het ging over de potentie van internet. De echte doorbraak heeft dan nog niet plaats gevonden. Maar bedrijven zien er wel potentie in. O.a. Wehkamp gaat investeren in online winkelen.
Twee jongens wordt tijdens het item gevraagd de website van Wehkamp te bekijken. Ze wisten niet van het bestaan. Ze vinden het grappig en cool, maar echt nuttig, nee. Ze kunnen zich niet voorstellen dat je via Internet een cd van Toni Braxton kunt kopen. Dat doe je toch in de winkel!
Nu 18 jaar later kun je je dat niet meer voorstellen. Een paar jaar geleden was een website nog vooral een visitekaartje, een online brochure. Nu is je website niet een doel op zich, maar een middel om een doel te behalen.
Anno 2015 moet een website actueel zijn, vindbaar zijn en uiteindelijk resultaat opleveren. Geschikt zijn voor je smartphone en tablet. Maar een website moet ook snel zijn en worden beschermd tegen hackers.
En zo moet je tegenwoordig met nog veel meer dingen rekening houden. Je website is eigenlijk nooit af. Eigenlijk begint het pas als deze online staat. En de ontwikkelingen gaan maar door, uitdagend is het in ieder geval wel!
Bart Pronk
Eigenaar Bart Online
Ben je benieuwd hoe enkele bekende websites er in 1997 uitzagen? Ga dan naar staging2.bartonline.nl/1997
Meer foto's
