De Regiotaxi in Gelderland is failliet. Dat betekende dat er ook in Deventer ineens mensen geen gebruik konden maken van de dienst. Extra zuur omdat de regiotaxi twee grote doelgroepen kent: voor mensen in regio’s waar geen ander openbaar vervoer is; voor mensen die wegens een ziekte of handicap anders niet mobiel zijn.
Dan win je een overheidsaanbesteding, mag je alle vervoer doen tegen van te voren afgesproken tarieven, ga je toch failliet! Hoe kan dat? Wegens de bikkelharde concurrentie in de aanbestedingen.
Het is een overheid onwaardig zich daarin te mengen.
Overheidsinstanties en aan de overheid gelieerde instanties zijn verplicht projecten boven een bepaald bedrag Europees aan te besteden. Ieder bedrijf in Europa moet het recht hebben mee te dingen naar de opdracht. Het staat overheden vrij regels rondom zo’n aanbesteding te bepalen, waardoor er toch nog wat gestuurd kan worden.
Toen de gemeente Dalfsen haar gemeenteadvertenties aanbesteedde stelde ze als eis dat 100% van de inhoud met Dalfsen te maken moet hebben. Dan schakel je een boel bedrijven al uit. Toen Raalte het nieuwe gemeentehuis liet bouwen stelden ze een omzet-eis aan de deelnemers, waardoor alle regionale bedrijven buiten spel stonden. Carinova heeft vorig jaar geweigerd mee te doen in een gemeentelijke aanbesteding voor de nieuwe zorgwet, omdat het maximale uurloon onder de kostprijs van Carinova zat.
Weg- en waterbouwbedrijven schrijven in onder de kostprijs, in de hoop hun winst te pakken bij meerwerk. Vorige week won in Limburg een compleet onbekend bedrijf de aanbesteding voor provinciaal vervoer. Het bleek een dochter van een dochter van de NS. NS is wel honderd procent aandeelhouder. (Kan dat niet wat simpeler, en dus goedkoper?)
In geval van bouwen (het Carmelcollege Salland leidt leerlingen uit Salland op maar laat het nieuwe gebouw neerzetten door bedrijven van buiten Salland…) gaat het om eenmalige opdrachten. In geval van zorg, vervoer en dat soort dingen, zijn er iedere drie jaar weer opnieuw aanbestedingen. Een betere garantie dat bedrijven elkaar de tent uit vechten kun je niet hebben.
En iedere keer is het personeel de dupe. Vandaag werken ze voor bedrijf A (Connexxion). Morgen wint bedrijf B (Syntus) de aanbesteding en moeten ze allemaal over. Gevolg: nooit vaste contracten. Nooit opbouw van zekerheid.
Aanbesteders schakelen duurbetaalde bedrijven in de aanbesteding op te zetten en te begeleiden. Inschrijvers schakelen duurbetaalde bedrijven in de papierwinkel rondom de aanbesteding zo mooi mogelijk in te vullen.
Dan is er in elk geval één beroepsgroep die er beter van wordt.
O ja, de rijksoverheid heeft besloten zelf weer een schoonmaakbedrijf op te zetten. Schoonmakers worden nu nog uitgebuit met regels als negen seconden voor een bureau schoon te maken en een manager haalt een vinger over de plint of er stof op ligt. De rijksoverheid wil dat niet meer. Misschien gaat het nog wel weer goedkomen.
Harrie Kiekebosch
‘Pas op, Opiniemakers’ is een wekelijkse opinierubriek, gemaakt door een (nog steeds groeiende) groep mensen uit de samenleving. Onderwerpen zoeken de opiniemakers zelf, maar wie een onderwerp belicht wil hebben moet dat vooral laten weten. En wie zelf mee wil doen aan ‘de opiniemakers’ is bij deze van harte uitgenodigd. Je mag teksten aanleveren. Maar je mag natuurlijk ook gewoon onder de opiniestukken reageren. Graag onder je eigen naam. De opiniemakers schrijven ook onder hun eigen naam.
Meer foto's
