Home / archiefcentraal / fietsersbond ziet niets in maximum snelheid

fietsersbond ziet niets in maximum snelheid

Het voorstel van kenniscentrum Fietsberaad om een maximum snelheid op het fietspad in te voeren, is volgens de Fietsersbond symboolpolitiek. “Voertuigen die harder rijden dan 30 km/h zouden het liefst niet op een fietspad moeten rijden. Maar uit het snorfietsdossier blijkt dat een dergelijke maximum snelheid massaal overtreden wordt en niet te handhaven is.”

Fietsberaad kwam met het plan naar buiten om een maximum snelheid van 25 km/h in te voeren op fietspaden binnen de bebouwde kom. Aanleiding hiervoor was de speed pedelec, een fiets die elektrisch wordt ondersteund tot wel 45 km/h en sinds kort op de markt is verschenen.

Volgens de Fietsersbond is het voorstel van de maximale snelheid echter geen oplossing om de veiligheid te verbeteren. “De feitelijk gereden snelheid van de snelste voertuigen op het fietspad zal door het voorstel van het Fietsberaad juist omhoog gaan, en daarmee de overlast voor de gewone fietser.”

De Fietsersbond pleit er al jaren voor om aan snelle fietsers (racefietsers, velomobielen) het recht te geven om in bepaalde omstandigheden gebruik te maken van de rijbaan in plaats van het fietspad. Dergelijke regels gelden al in België en Duitsland en werken goed.

“Daarbij komt dat de ontwerpsnelheid voor hoofdfietsinfrastructuur 30 km/h is. De maximum snelheid voor bromfietsen op een bromfietspad is 30 km/h binnen de kom en 40 km/h buiten de kom.”

Speed pedelec

“De speed pedelec is voor de wet geen ebike, omdat de motor daarvoor te veel vermogen heeft”, weet de Fietsersbond. “Op dit moment zijn bijna alle speed pedelecs juridisch snorfietsen. Bij gevolg is de maximum snelheid dus 25 km/h! Vanaf 1 januari 2017 zijn speed pedelecs bromfietsen. Zij mogen dan harder dan 25 km/h, maar niet meer op het fietspad.”

De Fietsersbond, BOVAG en RAI hebben het volgende gemeenschappelijke standpunten:

– De speed pedelec krijgt vanaf 1 januari 2017 dezelfde behandeling als de bromfiets

– De speed pedelec krijgt een gele kentekenplaat, wordt onderhevig aan een verzekeringsplicht en de berijder aan de (AM-)rijbewijsplicht

– De speed pedelec rijdt binnen de bebouwde kom op de rijbaan, tenzij er sprake is van een verplicht (brom)fietspad

– De speed pedelec rijdt buiten de bebouwde kom op het (brom)fietspad. Echter, wanneer er buiten de kom sprake is van een verplicht fietspad rijdt de speed pedelec op de rijbaan (zoals op sommige 60-kilometerwegen).

– Voor de speed pedelec geldt anders dan voor de bromfiets géén helmplicht. Wel geldt er een dringend fietshelmadvies waarbij de meest hoogwaardige (EN 1078) norm het uitgangspunt is. Fabrikanten, importeurs en fietsenmakers- en verkopers informeren de consument hier gedegen over.

Lees ook

Nieuwe fietsroute rond Sallandse Heuvelrug in teken van streekproducten

REGIO – De HORT, Hellendoornse Ondernemers in Recreatie en Toerisme, Toeristisch Bureau Hellendoorn en Salland …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.