Home / archiefcentraal / crosscircuit broekland is er klaar voor

crosscircuit broekland is er klaar voor

Nergens meer dan in Broekland is de kijkdichtheid in de avonduren rond het NOS-weerbericht zo hoog. In minstens het halve dorp wordt met de nodige spanning geswitched van Meteovista naar Weerplaza en van Weer.nl naar Weeronline.nl. Oudere dorpelingen spotten de eenden- en ganzentrek en lezen uit de formatie ervan het weerbericht. ‘Het zal d’r om spannen’ , is in de weken voorafgaande aan de crossloop een veel gehoorde kreet.

Wat nu als het sneeuwt, de grond hard bevroren is of de regenmeters dagenlang overlopen? Loopt de 36ste Raalte Plaza JSC Crossloop het risico afgelast te worden? Wacht Broekland ook dit jaar weer op het verlossende woord van de voorzitter? Zoiets als een ‘it giet oan’ van Henk Kroes, iets hogerop in Friesland. En als er nu eens geen 600 maar 1000 trimmers zich door de poorten van het sportpark wringen? Worden dan aanstaande zondag de laatste vier honderd als ongewenst terug naar huis gestuurd?

Bij nadere kennismaking in het Broeklandse blijkt al rap dat angst een slechte raadgever is. In tegendeel, het optimisme waaiert door de straten, ook al moeten de armen bij gelegenheid flink uit de mouwen worden gestoken. ‘Broekland kan veel aan’. Ja natuurlijk, de Koale Kermis, het Broeklander feest, het darttoernooi, de toneeluitvoering. Evenementen die staan als een huis en waarbij creativiteit er van alle kanten afdruipt. In dit rijtje hoort ook de JSC Crossloop thuis. Volledig in Broeklands beheer, al doet de

naam anders vermoeden. Ook dit evenement heeft meer dan alleen zuurstof nodig.

Omdat de crossloop zich grotendeels afspeelt op ‘het Neppelenbroek’, dient de Jeugd Sport Commissie in te spelen op de gesteldheid van dit afwisselend nat en droog terrein. Vooral het beekdal kan het de lopers flink lastig maken, als regen het gebied veranderd heeft in stukken moeras. Een hard bevroren ondergrond betekent een flinke aanslag op de enkels; sneeuw in dit prachtige landschap kan op bepaalde stukken gladheid veroorzaken. Met dit gegeven heeft de organisatie een flinke ploeg vrijwilligers achter de hand die elk jaar weer het parkoers zo nodig bewerkt. Het verrassende is dat de loper gemakkelijk inspeelt en het parkoers steeds weer als uitdagend en bijzonder mooi ervaart. De lang gerekte paden in dit naald- en loofbos worden onderbroken door kronkelende doorsteekjes. Aan de randen schouwpaden met aan de ene kant de wetering en aan de andere de akkers en weides; met hier en daar een boerderij.

Hier mag je zijn, hier mag je hardlopen, hier speelt zich de crossloop af. De populariteit van de JSC-loop neemt dan ook elk jaar weer toe. Natuurlijk speelt de flow van het Sallands Crosscircuit hierin mee, waarbij de wekelijkse variatie in parkoersen een extra dimensie geeft aan het wintercircuit. En Broekland – en dat wil men vooral gezegd hebben – is zo anders dan al het voorgaande.

Om de grote toestroom van hardlopers op het sportpark in goede banen te leiden, heeft Broekland het start- en finishgedeelte verplaatst. Voor het eerst starten en finishen de lopers op dezelfde plek. Hierdoor krijgen de lopers , vooral bij de start, meer ruimte waardoor de bekende flessenhals aan de bosrand opgeheven is.

Het zal weer storm lopen aanstaande zondag. De tiende loop van het Sallands Crosscircuit verplaatst zich dan vanuit Heeten naar Broekland om de week erop te eindigen in Mariënheem. Nog twee loopzondagen in familieverband liggen in het verschiet. Daarna treft de loopfamilie zich, vaak onvolledig, elders in de regio bij andere lopen. The day after.

Vooreerst ontvangt Broekland, in de persoon van speaker Frank Swartjes, het loperslegioen dat al bijna twee maanden onderweg is. Op een prachtig sportpark met een achtertuin, waar elke loper zich kan uitleven. Hoe het weer ook is en hoe het parkoers er ook uit ziet.

Lees ook

Regio Deal-project bij The Green East moet snel van start gaan

Gemeente Raalte wil meer innovatieve bedrijvigheid in agro & food-sector naar regio halen RAALTE – …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.