Home / archiefcentraal / van organisatie naar successtory

van organisatie naar successtory

Hoe bereik je als organisatie het maximale aan efficiëntie en effectiviteit? Door vanuit een helder en duidelijk fundament de talenten en kwaliteiten van je mensen te benutten en hun drijfveren af te stemmen op de ambitie van de organisatie. Klinkt logisch, maar waarom wordt dit in de praktijk dan zo weinig toegepast? Michel Kolman en Roland de Groot bogen zich over deze kwestie en ontwikkelden een geheel nieuw, baanbrekend organisatieverbeterings-concept. Toepasbaar op elke hulpvraag en elke organisatie en dat snel, gegarandeerd blijvende resultaten oplevert.

De één is al 25 jaar werkzaam in de financiële dienstverlening, waarvan de laatste 15 jaar in managementfuncties op verschillende organisatieniveaus; de ander bekleedde 16 jaar lang diverse functies bij lokale Rabobanken (waaronder Salland), waarvan de laatste 7 jaar als manager: Roland de Groot en Michel Kolman. Van oudsher studiegenoten Bedrijfskunde, vonden de twee elkaar op de scheidslijn tussen de vraagstukken: ‘hoe breng je de organisatie dichter bij de mensen?’ en ‘hoe betrek je de mensen bij de organisatie?’ Roland: “Wanneer je dat samenbrengt, ontstaat er synergie”.

“We maken organisaties succesvol. Heel specifiek betekent dit: de koers scherp zetten en directie, management en medewerkers effectief en efficiënt laten werken. Dit doen we met interim leiderschap en -management, consultancy en het verzorgen van trainingen. Al onze activiteiten vallen onder ons zogenaamde ‘GVS’-model: Garantie Voor Succes. Wat onze aanpak in essentie anders maakt, is dat we niet alleen adviseren maar ook daadwerkelijk zelf implementeren. Die aanpak begint bij het vaststellen van een duidelijk basiskader (het fundament van waaruit je als organisatie keuzes maakt en opereert) bestaande uit 4 elementen, van abstract tot heel concreet. Het begint bij het vaststellen van je identiteit, om vervolgens af te dalen in ‘welke waarde(n) voeg je toe aan je omgeving’, ‘vanuit welke principes werk je’ en ‘welke doelstellingen definieer je?’ Dat geeft mensen binnen de organisatie houvast: dit zijn we, zo willen we zijn en daar gaan we voor. En… wat betekent dit voor mijn dagelijks werk?”

De vraagstelling vanuit opdrachtgevers is heel divers. Michel: “De ene keer is de hulpvraag heel specifiek: een managementteam dat te maken heeft met een zeer lage medewerkerstevredenheid, voortkomend uit gebrek aan inspirerend leiderschap van het MT. Een andere keer komt de vraag meer vanuit het totaal: ‘Hoe kunnen we als bedrijf effectiever worden?’”

Een van de eerste grote opdrachtgevers was Boerhof Projectinrichters uit Heeten, die De Groot & Kolman | Leiders en Managers benaderde vanuit een positieve hulpvraag: ‘We weten waar we goed in zijn, maar we zijn op zoek naar wat ons beter maakt’. Directeur Kristel Leerkes-Boerhof: “We hebben als bedrijf een paar lastige jaren achter de rug en als gevolg hiervan de nodige maatregelen moeten treffen in onze bedrijfsvoering. Desondanks leidde dit nog niet tot voldoende resultaatverbetering. Verder snijden in onze personeelsbezetting was echter geen optie meer. We moesten dus efficiënter en effectiever leren werken. Michel had al eerder met ons MT gewerkt en keek daarbij heel erg naar talenten en kwaliteiten van de mensen: ‘Wat zijn je drijfveren, waar gaat je hart nu sneller van kloppen?’ En omdat niet de producten maar de mensen voor onze organisatie het allerbelangrijkste zijn, leek het mij mooi dit ook toe te passen op de medewerkers: wat zijn hun passies en talenten en hoe kunnen we daar als Boerhof zo optimaal mogelijk gebruik van maken? We wilden vooral ‘doen’ i.p.v. ‘denken’; over de brug lopen terwijl je hem bouwt. Ons plan van aanpak kreeg dan ook de werktitel: Expeditie Boerhof”.

Michel: “We hielden een uitgebreide audit om in kaart te brengen waar ieders passie en talenten lagen en van daaruit invulling te kunnen geven aan: wat past bij je functie en wat past bij jou? Taakscheiding is heel belangrijk. Verkopers willen graag verkopen, die moet je niet vermoeien met alle papierwerk erom heen, terwijl dat voor een werkvoorbereider juist zijn of haar ding is. Zo werkt iedereen vanuit z’n eigen drijfveer en kracht. Bij Boerhof had, mede als gevolg van de reorganisatie, iedereen veel neventaken, wat de efficiency niet ten goede kwam. Wij hebben dus gekeken naar wat hierin logisch was en vervolgens zaken opnieuw verdeeld. Hierdoor worden alle functies binnen het bedrijf nu veel beter benut. Een ander wezenlijk onderdeel van de aanpak was vereenvoudiging van het verkoopproces door gebruik van één administratiesysteem. Voorheen hanteerde ieder hierin deels z’n eigen werkwijze en was er onvoldoende eenduidigheid. Daarop stelden wij: ‘je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je het invult, maar los het met elkaar op’. Het resultaat? Het proces ging van 12 stappen naar 6 en wordt nu stapsgewijs ingevoerd. De kern van onze aanpak is: medewerkers betrekken en invloed geven bij wat er precies in de organisatie speelt. Dus inzicht geven in ‘hoe staan we ervoor’ en ‘wat vinden wij belangrijk’. Doordat mensen zich betrokken en verantwoordelijk voelen worden ze creatiever en komen zelf met oplossingen en ideeën. En daarin merk je als organisatie heel snel resultaat.”

Kristel beaamt: “We zien dit onder andere terug in de motivatie en de sfeer. Dat was er voorheen ook al wel, maar er ontbrak als het ware een gezamenlijk doel. Inmiddels is er door krachtenbundeling veel meer synergie ontstaan. Dat vind je niet alleen terug in de cijfers, maar ook in de manier van met elkaar omgaan, ideeën die uitgewerkt worden”. Roland: “Vanuit literatuur en ervaring wisten we dat ons concept zou moeten werken, maar bij Boerhof bleek dit ook daadwerkelijk zo te zijn en op de plek te vallen.”

De Groot & Kolman | Leiders en Managers

Oude Apeldoornseweg 41-45

7333 NR Apeldoorn

Roland: 06 – 15 49 66 12 of roland@degrootkolman.nl

Michel: 06 – 10 26 59 82 of michel@degrootkolman.nl

www.degrootkolman.nl

Lees ook

Werkzaamheden N340: Kwekerij Onderdijk stelt uit frustratie groene ontheffingskaart beschikbaar

DALFSEN – Kwekerij Onderdijk in Dalfsen heeft in verband met de komende werkzaamheden aan de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.