Terwijl u dit leest, vertel ik u oud nieuws. Zo snel gaat de wereld tegenwoordig. Dankzij sociale media en uw mobiel zijn we vluchtiger dan ooit. Techniek en informatie is voor iedereen beschikbaar (en betaalbaar). Wat we vandaag weten, delen we. Wie niet durft te delen, zal nooit vermenigvuldigen. Steeds meer werken we samen en maken we slim gebruik van elkaars kennis. Hierdoor ontwikkelen we ons sneller dan wanneer we het voor onszelf houden. Innovaties ontstaan daardoor bizar snel. Transparantie. Daar draait het om in 2015.
Koopt de consument iets? Dan checkt ze eerst de meningen van anderen. Diverse websites (zoals Kieskeurig) verzamelen deze reviews en maken zaken meetbaar. Ze bestaan er zelfs van. In 2015 verandert dit. Consumenten nemen de macht over. Zij bepalen de tekst op uw uithangbord, figuurlijk gezien. Er zijn al sites (Rivvur.com bijvoorbeeld) die hier actief mee bezig zijn. Consumenten bevelen bedrijven aan. Het wordt voor bedrijven de nieuwe manier om klanten te werven. Ik hoop maar dat u niet denkt dat u er komt met uw standaard website, desktop-versie.
Alles is tegenwoordig smart; uw mobiel wordt alleen nog maar belangrijker. Want laten we de ‘wearables’ niet vergeten. U weet wel, slimme brillen, intelligente horloges, armbanden. Ze zitten bomvol sensoren die registreren en meten. Handig, want zo weet uw fitnessinstructeur aan het eind van de dag of hij u nog een sprintje moet laten trekken. En WE-fashion (dames) en de Gamma (heren) weten hoe vaak u deze week hun winkel heeft bezocht en waar uw interesses liggen. Ondertussen regelt u er alles mee. U schroeft u er in Luttenberg de temperatuur van uw woning in Broekland mee op.
Oh ja, u laadt uw wearable straks op met uw eigen lichaamstemperatuur. Handig en dat scheelt weer in de portemonnee het nieuwe jaar. Dat is dan weer het actuele nieuws. Kortom: blijf erbij en maak er wat moois van (en vertel het verder)!
Alle goeds voor 2015.
Barbara Jansen, eigenaar GUTS Communication
Meer foto's
