We vroegen Ronald Tops, oprichter en leider van de wielerploeg Ronald McDonald huis Groningen, om zijn visie te geven. Wat hem direct opviel toen hij de plannen van de gemeente zag? “Daarin vind ik niks over een echt sportplan staan. Wel veel tekst, maar niet echte woorden waar sport beter van kan worden. Ook schuift de gemeente veel af. Laat het wel wezen, dat ik geen wijzende vingers wil geven, maar graag adviezen en hulp wil geven aan de mensen die wat willen.”
“Iedereen weet hoe het moet en hoe het anders kan. Alleen ‘zeggen’ en ‘doen’ zijn twee verschillende dingen. Nu is het een mooi begin om eindelijk eens de schouders eronder te zetten en zo een mooi moment voor de sport kunnen maken. Wees wel, in de sport (zeker bij ‘top’sporters) bestaat het woord ‘maar’ en ‘ja maar’ niet.”
Mochten de verenigingen inderdaad met de bezuiniging geconfronteerd worden, dan heeft Tops zijn advies al klaar: “Maak een plan binnen je vereniging en neem de tijd voor de uitwerking van dit plan. Resultaten haal je niet binnen één jaar en maak ook realistische plannen.”
Tops: “Er gaan altijd veel discussies rond de sport en er wordt veel commentaar gegeven.
Dat is vaak erg makkelijk, maar nu is het tijd dat er oplossingen komen en zo de sport zo mooi maken als we altijd zien op de tv of live op de velden.”
“Veel onderzoeken van bovenaf, maar een actieplan gericht op de onderzoeken zal bijna nooit volgen. Vaak zijn de reacties van onderzoeken van ‘laten we maar gaan bezuinigen’. Dit zijn wel makkelijke woorden, terwijl vaak oplossingen erg makkelijk kunnen zijn. De oplossingen zijn wel vernieuwend en dat zijn een boel verenigingen niet gewend.”
Volgens Tops moet het begrip ‘breedtesport’ onder de loep genomen worden. “Een sportplan maken en daarin alleen voetbal aanbieden is geen breedtesport, want eigenlijk is in de basis elk kind al met voetbal opgegroeid. Bied kinderen juist andere sporten aan. Bied veel mogelijkheden, dit ook binnen de sport zelf. Soms zijn leden de eerste jaren niet zo goed, maar kunnen na een paar jaar echt waardevol worden. Voetbal is erg groot in zijn bereik, dus ook financieel een grote basis. Verenigingen die veel kleiner zijn hebben dus de meeste ondersteuning nodig. Veel acties zijn ook daarop gebaseerd en daarmee maak je ook de verschillen nog groter in de sport.”
“Ook een gemeente kan erg veel bijdragen aan het aanbod van sporten. Dit is niet alleen bij de ene gemeente waar je in woont, dat komt overal voor,” aldus Tops. “Binnen deze gemeente (Raalte) wordt op hun site bij sport verwezen naar het sportbedrijf, daar kun je alle informatie over sport vinden. Maar op de site van het sportbedrijf staat niks over de algemene dingen van de sport. Het sportbedrijf binnen de gemeente Raalte is gewoon veel dingen rond het sportpark Tijenraan. Eigenlijk moet gewoon op de site van de gemeente Raalte, een link komen te staan waarin alle sporten in de gemeente te zien zijn. Zo kunnen inwoners van de gemeente altijd kijken welke sporten er zoal zijn. Zeker voor sportverenigingen die geen internetsite hebben, kunnen mensen wel kijken naar informatie over de sport.”
Maar ook moeten verenigingen bij zichzelf te rade gaan, vindt Tops: “Waarom is het altijd zo moeilijk om een nieuw bestuur te vinden? Vaak zijn er binnen een vereniging echt wel veel mensen die een functie hierin willen bekleden, maar als een bestuur al jaren actief is en er niet veel nieuwe inzichten binnen het bestuur veranderen, willen mensen ook niet vaak toetreden. Ook jonge leden hebben vaak veel nieuwe mooie ideeën, maar als men zoveel wordt tegen gewerkt dan zullen ze snel bedanken voor de functie.”
“Vaak zit er zoveel kennis binnen een vereniging en weet men niet eens wat er allemaal speelt bij leden. Zo zijn er genoeg voorbeelden van verenigingen die wat willen bouwen en vermoeden dat er binnen de vereniging geen kennis is en geen know how is onder de leden.
Blijkt dat er bij leden opeens veel mensen werken in de bouw of connecties hebben. Waarom zou je dan ook niet kennis en ervaring bij andere verenigingen kunnen halen en zo elkaar sterker maken.”
Ook over sponsoring heeft Tops zijn ideeën klaar: “Nu is er laatst een mooie lezing geweest over sponsoring voor verenigingen. Een mooi druk bezochte avond. Ga nu niet als vereniging alle bedrijven aanschrijven. Schrijf een sponsorplan en maak en selectie van sponsors die bij je sport past. Wellicht is er onbewust wel een klik met een sponsor. Sponsoring is niet meer alleen je hand ophouden voor geld. Je kunt samen met je sponsor ook maatschappelijk wat terug doen. Dit is goed voor de uitstraling van de vereniging en natuurlijk ook voor het bedrijf.”
En als je dan een sponsor gevonden hebt? “Hou regelmatig contact met je sponsors, gewoon elkaar regelmatig spreken is belangrijk. Dan kun je bij problemen elkaar ook makkelijk vinden en ook voor een eventuele verlenging. Nodig ook je sponsor uit voor een speciale dag of wedstrijd. Een sponsor eens laten kijken bij een wedstrijd is niet meer zo bijzonder. Laat de sponsor zelf actief zijn in je sport, zo krijg je nog meer binding met elkaar en zal ook een bedrijf meer klaar staan voor de vereniging.”
En Tops? Houdt hij het alleen bij het ventileren van zijn mening? Nee. “Graag help ik in eerste instantie bij een gemeente met een daadwerkelijk beleidsplan. Daadkrachtig plan, wat elke vier jaar wordt aangepast, maar elk jaar zullen kritische punten aangepast worden. Zo krijg je een realistisch plan wat ook werkbaar is voor iedereen. Voor overheid en verenigingen.”
Meer foto's
