Home / archiefcentraal / wereldwijde aandacht voor roja

wereldwijde aandacht voor roja

Soms hoor je mensen wel eens hardop twijfelen over de waarde van de uitverkiezing tot Raalter Onderneming van het Jaar (ROJA). Dan uiten ze iets in de trant van ‘het is slechts een lokale verkiezing…’. Vraag het aan The Powershop, Ogink Asperges en Stuntcamp Raalte en je krijgt een heel ander verhaal te horen. Mede dankzij de invloed van de sociale media is er zelfs wereldwijde aandacht voor de winnaars van 2014.

Voor Chuck en Karin Borden staat Stöppelhaene 2014 voor eeuwig in het geheugen gegrift. De eigenaren van Stuntcamp Raalte waren al blij met hun nominatie in de categorie Starters, maar gingen helemaal door het dolle heen toen juryvoorzitter Marjon van der Werf hun bedrijf tot winnaar uitriep. Facebook explodeerde later bijna onder alle felicitaties die mede dankzij de Amerikaanse achtergrond van Chuck uit de hele wereld kwamen.

Misschien is dat wel de rode draad bij de drie ROJA-winnaars. Ze hebben allen in ieder geval gezorgd dat Raalte landelijk op de kaart is gezet en soms dus zelfs internationaal. Zo levert The Powershop (categorie MKB) o.a. tijdelijke stroomvoorziening voor diverse grote popconcerten in eigen land en het buitenland. En het Limburgse en Brabantse chauvinisme is inmiddels aardig getemperd door de opmars van het Sallandse witte goud van Ogink Asperges (categorie Agrarisch).

Gemeente trots op alle kandidaten

De ROJA 2014 werd geopend door wethouder Jacques van Loevezijn van de gemeente Raalte, mede-initiatiefnemer van de ROJA: “Onze gemeente kent vele prachtige bedrijven die middels dit evenement terecht in de spotlights komen te staan. Alle kandidaten weten zich te onderscheiden in bedrijfsvoering en innovatie, in combinatie met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daar mogen we als gemeente bijzonder trots op zijn. Alle promotionele activiteiten rondom de ROJA leveren de kandidaten veel exposure en andersom is het mooi om te zien dat genomineerden er op hun eigen websites ook weer de nodige ruchtbaarheid aan geven“.

De bezoekers van de jaarlijkse ondernemersverkiezing konden prima leven met de keuzes van de jury. Met uitzondering van Stuntcamp Raalte, die net van start is gegaan, gaat het namelijk om gerenommeerde bedrijven die diep zijn geworteld in het lokale bedrijfsleven. Dat was ook te merken aan de vele felicitaties die de winnaars mochten ontvangen. “Het is echt bizar hoeveel handen ik heb geschud. Dat is natuurlijk super”, vertelt Wil Osendarp van The Powershop. “In de week na Stöppelhaene hebben we zelfs taarten gekregen van vorige winnaars als Maan en Jorink.”

Zijn verhaal wordt bevestigd door Martin Zieleman van Ogink Asperges. “Na het officiële gedeelte was het net een staande receptie. Iedereen kwam langs om ons te feliciteren. Het kostte natuurlijk wel een paar drankjes…”, zegt hij lachend. “Wat het voor ons betekent? We zien het als een stuk erkenning voor het bedrijf dat al 51 jaar bestaat. Het geeft energie om er straks weer volop tegenaan te gaan.”

Schot in de roos

De ROJA-verkiezing lijkt ieder jaar drukker te worden. De Sallandse Herberg puilde bijna uit van de aanwezige ondernemers. Het tijdstip (vrijdag aan het eind van de middag), het feest (Stöppelhaene) en de zakelijke knipoog (netwerken) blijkt als formule nog altijd een schot in de roos te zijn. De aanwezigen genoten volop van de ondernemersverkiezing die aan elkaar werd gepraat door oud-politica Sabine Uitslag. Dat was mede te danken aan de professionele filmpjes van alle genomineerden, gemaakt door vrijwilligers van RTV Raalte. De beelden, die eveneens via de reguliere uitzending van de lokale omroep zijn vertoond, gaven een aardig inkijkje in de bedrijven.

Met de filmpjes werd de spanning opgebouwd voordat het moment van de bekendmaking zorgde voor ontlading bij de winnaars. Volgens juryvoorzitter Van der Werf waren de verschillen in de categorie MKB erg klein. “Raalte kan met recht trots zijn op deze bedrijven.” The Powershop liet Starlight (Heino) en Fakkert Diervoeders (Laag Zuthem) achter zich. Het bedrijf van ‘persoonlijkheid’ Wil Osendarp onderscheidt zich in zijn markt door snelheid, kwaliteit en flexibiliteit. Wat zeker ook wordt gewaardeerd, is dat The Powershop ondanks (inter)nationaal aanzien oog heeft voor de leefbaarheid in de kleine kernen.

In de categorie Agrarisch kreeg de jury te maken met sterke, maar uiteenlopende bedrijven. Ogink Asperges versloeg daar Hendriks Rabbit Farm (Raalte) en de maatschap Lugtenberg (Heino). Vooral het lef om met succes de aanval in te zetten op de Limburgse en Brabantse aspergetraditie sprak de jury aan. Ogink Asperges heeft er voor gezorgd dat Raalte en Salland wijd en zijd bekend zijn geworden. Denk alleen al aan bekende afnemers als De Librije en een evenement als de Sallandse Aspergemanifestatie.

Tot slot was er de categorie Starters, een nieuwe categorie binnen de ROJA. Van der Werf liet verheugd weten dat er vele enthousiaste reacties zijn binnengekomen. Uiteindelijk werden Stuntcamp Raalte, Top Fit Salland (Luttenberg) en Buuffie’s Proeflokaal (Heino) genomineerd. Ieder op zijn eigen vlak voegt echt iets toe aan het ondernemersklimaat in de gemeente Raalte. Stuntcamp Raalte werd vooral uitverkoren vanwege de kernwaarden innovatie, creatie en de inspanning om te blijven zoeken naar mogelijkheden en verbindingen.

Lees ook

Collecties historische publicaties deels samengevoegd

Rijnbrink, Athenaeumbibliotheek en Historisch Centrum Overijssel ondertekenen convenant REGIO – Als geïnteresseerde in historische publicaties …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.