Home / archiefcentraal / ingezonden passeerhaven voor trekkers

ingezonden passeerhaven voor trekkers

De column van ‘De Opiniemakers van afgelopen zondag maakt de tongen los. In de column pleit schrijfster Jet Mars ervoor om zwaar landbouwverkeer B-weggetjes te laten vermijden.

Dat niet iedereen het met dat voorstel eens is, is natuurlijk geen verrassing. Gerlant Zielman uit Laag Zuthem stuurde ons een reactie op de column in. Die vind je hieronder. En ook verwachten we van LTO Salland deze week nog een reactie. Die is namelijk ook al aangekondigd.

Trekker passeerhaven

Van de week een vracht balen weg gebracht richting de achterhoek. Een leuk stukje toeren van uit Laag Zuthem met de trekker en ik geniet van dat soort ritjes. Twee aanhangers met 24 grote in folie gewikkelde balen achter elkaar en met max. 29 km per uur langs s’heren wegen (ja ik rijd nog een “ouderwetse trekker” ,snelheid is niet alles) en kijk ondertussen naar het mooie landschap. Deze rit ging anders dan anders, vlak voor de rotonde bij Raalte in eens een politie met motor voor me en het bordje volgen ging aan.

Nu ben ik normaal gesproken een volgzaam type maar deze meneer ging richting Deventer en ik moest richting Heeten, dat is één afslag verder en ik dacht dus, jij bent wendbaarder met je motor dan ik met mijn combinatie, je volgt mij maar. Zo gedacht, zo gedaan en ja in de spiegel zag ik het, oom agent kwam achter me aan. Ik rijd daar wel vaker en weet dat er een stukje verderop een geschikte plek is om de grote zware combinatie veilig aan de kant te zetten zonder dat hij weg zakt en om dan is even rustig met oom agent te gaan babbelen en vragen wat hij op z’n lever heeft. De agent dacht daar blijkbaar anders over want in eens zeilde hij vervaarlijk om me heen tussen het te gemoed komende verkeer door en ging pal op de rem staan vlak voor me. Wat was ik blij de afgelopen jaren geïnvesteerd te hebben in wagens met hydraulische bediende remmen en niet meer de oude wagens met oplooprem gebruik want dan was ik finaal over hem heen gegaan. Daar stond ik dan, midden op de weg en een rijtje auto’s achter me, oom agent voor me. Je kunt je denk ik voorstellen dat door deze in mijn ogen idiote actie van deze wetshandhaver mijn volgzaamheidbehoorlijk gedaald was en ik eerst tot tien moest tellen voor dat ik de cabine uitging.

Ook de agent in kwestie was zichtbaar opgewonden en kwam duidelijk geagiteerd op de trekker af om mij is even aan te spreken. Arme man, ik had nog een keer tot tien moeten tellen…. Waarom volg je me niet? Om dat jij de verkeerde kant op ging. Wij moeten hier weg man, dit is hartstikke gevaarlijk. Een stukje verderop is een plek waar we veilig kunnen praten. Dat zag hij ook wel in en hij ging me voor. Met moeite kwam mijn zware combinatie weer op gang en er viel al gauw een groot gat tussen hem en mij. De eerste de beste afslag (Pleegste) ging hij rechtsaf, weer niet mijn route en dus ging ik recht door. Dit keer begon de motor andere geluiden te maken dan alleen het originele BMW geluid en zelfs de kerstboom verlichting op de motor ging aan maar ik denk, ik ben er bijna, ik doe als ik gek ben en dit keer lukte het onder begeleiding van oom agent met toeters en bellen, en kwam ik waar ik wou staan. Waarom volg je me niet? Je ging de verkeerde kant op ik kan niet zomaar even van m’n route afwijken en weer draaien met een combinatie van zeventien en halve meter en bovendien, remmen is net zo iets. Ben jij wel goed wijs bij je hoofd om zulke rare capriolen uit te halen met je motor? Noem je dat anticiperen, rekening houden met ander verkeer?

Die tegemoetkomende auto’s zouden je dood jagen en anders ik wel met je idiote rem manoeuvre. Leren ze je niet op de politieschool hoe kwetsbaar jij bent met die motor, leren ze je niet wat landbouwverkeer is? Wat de uitzondering regel voor landbouwvoertuigen, max twee aanhangers te treken inhouden en hoe jij daar mee om moet gaan? Heb je überhaupt wel is op een trekker gezeten? Nee? Ok, stap maar op en rijd maar verder zal ik jou is leren wat de overheid schijnbaar nagelaten heeft. Alle Nederlanders zouden bij het krijgen van een rijbewijs eerst is met een landbouw voertuig aan het verkeer deel moeten nemen, zou het een stuk veiliger van worden. Trouwens, wat wilde je eigenlijk van me, waarom moest ik je zo nodig volgen? Hij vroeg zich af waarom ik de trekker passeerhaven niet gebruikte. Ik heb hem verteld dat ik die dingen nooit gesnapt heb. Je mag in Nederland toch niet rechts in halen? Ik ga er niet staan, er is geen wel denkend mens die daar midden in de ochtendspits gaat staan met een dertig, veertig, vijftig ton zware combinatie, je komt er nooit weer weg, tegen de tijd dat je het spul in beweging heb is er de volgende auto en dat geeft alleen maar meer gevaar. Als landbouw verkeer rolt, moet je het laten rollen en zijn die havens in mijn ogen maar idiote stukkies asfalt , bedacht door bureaucraten die geen idee hebben waar ze het over hebben en nu hebben ze er zelfs nog een nieuw verkeersbord voor ontworpen.

Geloof het of niet, we zijn na dat hij m’n verlichting nog even gecontroleerd had, ik hem de werking van het remsysteem van de combi heb uitgelegd en ook de verschillen met het vroeger veel gebruikte oploop remsysteem en hem overtuigd had van z’n mazzel , als “vrienden” uit elkaar gegaan. Ik weer verder richting Heeten (waarom mag ik daar eigenlijk niet over de rondweg maar moet ik met al die tonnen door de kern) Het heeft een halfuurtje gekost maar tenminste één burger minder die me als een idioot in het verkeer ziet….

Lees ook

Gratis testamentcheck bij alle locaties Notariaat Salland

HEINO/WIJHE – Notariaat Salland haakt op vrijdag 18 juni weer aan bij de Landelijke Testamentcheckdag. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.