Home / archiefcentraal / eagles supporters enorm in vrijheid beperkt

eagles supporters enorm in vrijheid beperkt

Er is tegenwoordig veel afkeer tegen het zogenoemde ‘Moderne Voetbal’. Supporters van veel Eredivisieclubs hangen spandoeken op met teksten als “Against Modern Football”. Een massaal verafschuwd onderdeel van het moderne voetbal zijn de verplichte buscombi’s die worden opgelegd voor voetbalsupporters die meegaan naar uitwedstrijden om de geliefde club van steun te voorzien. Ook uitsupporters van Go Ahead Eagles worden vaak de dupe van een opgelegde buscombi. Volgens Edward Rondhuis, voorzitter van de Supportersvereniging Go Ahead Eagles, komt dat doordat er vaak voor de makkelijkste weg wordt gekozen door onder andere burgemeesters.

Door Maurice Kuipers

Een buscombi houdt in dat supporters in plaats van een wedstrijdkaart, een omwisselbiljet kopen. Dat is overigens alleen mogelijk wanneer je in het bezit bent van een uitkaartregistratie. Met dat omwisselbiljet krijgen supporters toegang tot de bus die ze vervoert naar de desbetreffende voetbalwedstrijd. Onderweg wordt het omwisselbiljet omgewisseld voor een wedstrijdkaart. “Iedere supporter heeft een afkeer tegen dit soort verplichte buscombi’s”, begint Edward te vertellen. “Je moet als supporter op een verplicht moment bij het stadion komen, op een verplicht tijdstip in de bus stappen en via een vaste aanrijdroute de weg naar het stadion afleggen. Ook mag er officieel geen biertje worden gedronken in de bus. Daardoor worden supporters enorm in vrijheid beperkt.”

Naast een buscombi kan er gekozen worden voor een autocombi of vrij vervoer. Bij een autocombi kopen supporters ook een omwisselbiljet. Dat omwisselbiljet moet op een bepaalde plek, op een bepaalde tijd worden ingewisseld. De tijd waarop men bij het omwisselpunt moet zijn, wordt zo afgestemd dat supporters niet ’s ochtends al in de stad van de tegenstander zijn. Na de wedstrijd kunnen supporters gaan en staan waar ze willen, dat is een heel groot voordeel volgens Rondhuis. Bij vrij vervoer mogen supporters op eigen gelegenheid naar het stadion van de tegenstander rijden, “dat is het meest ideaal”, laat de voorzitter weten.

Vooroverleg

Een aantal weken voor iedere wedstrijd is er een vooroverleg conform het ‘beleidskader voetbal en veiligheid’ van de KNVB. Het vooroverleg is het moment waar de supporterscoördinator, de veiligheidscoördinator, vertegenwoordigers van beide clubs en de lokale driehoek in overleg gaan over de wedstrijd. Een belangrijk onderdeel van dit overleg is de risicocategorisering. Categorieën A (gering risico), B of C (meest risicovol) bepalen voor wedstrijden de risicofactor en daarmee de wijze van vervoer voor uitsupporters.

Volgens Rondhuis wordt in dit vooroverleg te vaak aangestuurd op de makkelijkste weg door de lokale driehoek van de te bezoeken stad. “De lokale driehoek heeft de meeste macht. Een burgemeester moet de veiligheid voor zijn stad garanderen. Als hij twijfelt over de veiligheid bij een autocombi of vrij vervoer dan kan hij als eindverantwoordelijke zomaar een verplichte buscombi opleggen. Bij een wedstrijd uit de B-categorie wordt er vaak een verplichte buscombi opgelegd, terwijl bij aankomst de stadionkassa’s wel gewoon geopend zijn. De richtlijnen in het beleidskader geven te veel ruimte, wat tot frustraties leidt. Veel zaken hebben invloed op het vervoersbesluit. Bijvoorbeeld de infrastructuur. De Adelaarshorst ligt in een woonwijk en biedt weinig parkeermogelijkheden. Clubs met een grote aanhang moeten daarom bijna altijd per buscombi richting Deventer, omdat er simpelweg niet voldoende ruimte is voor alle auto’s. Dat wordt vaak als argument gebruikt voor een buscombi naar diezelfde clubs.”

“Voor de lokale driehoek is het het makkelijkst om een buscombi op te leggen”, vervolgt Rondhuis. “Alle supporters zitten bij elkaar in de bus, waardoor er bijna geen controle nodig is. Er is precies duidelijk hoeveel, waar en wanneer de uitsupporters de stad van de tegenstander zullen bereiken. Het doet mij goed dat Feyenoord wel een soepele regeling heeft gekregen om Deventer te bezoeken. Zij mogen met de auto naar de Scheg en hoeven alleen de laatste kilometers per bus af te leggen.”

Volgens Rondhuis ligt er bij aankomst van uitsupporters voor clubs een taak om de supporters goed te ontvangen. “Bij Heracles worden we ieder jaar ontvangen met gratis koffie en broodjes, waardoor we direct een soort respect voor de club krijgen. Dit goede voorbeeld is inmiddels in Deventer overgenomen. In Amsterdam (bij Ajax red.) was dat geheel anders. We stapten de bus uit met vaders, kinderen en vrouwen in ons midden en we werden opgevangen alsof we de grootste criminelen uit Nederland waren. Er stond enorm veel ME voor ons klaar en we werden het uitvak ingedreven als beesten. Daarmee creëer je afkeer van de supporters. Wanneer je als een hond wordt behandeld, ga je je ook als een hond gedragen.”

Voetbal Volg Systeem

Pure controle is tegenwoordig het belangrijkste voor de steden die supporters ontvangen. Daarom wordt er naast de hierboven benoemde zaken ook naar allerlei andere dingen gekeken. “Er wordt gebruik gemaakt van het Voetbal Volg Systeem. Alle incidenten die in het verleden zijn gebeurd, worden opgeslagen. Ook wordt er gekeken naar wat er nog meer te doen is in de stad zelf. Toen onze supporters naar Den Haag gingen voor de wedstrijd tegen ADO kregen we een verplichte auto-buscombi (met de auto naar een omwisselpunt en met de bus verder) opgelegd. Het argument van de burgemeester was dat er demonstraties met betrekking tot de IS werden verwacht. Dat zijn van die argumenten die niets met het voetbal te maken hebben, maar waar wij wel de dupe van worden”, legt Rondhuis uit.

Normalisatie

Toch ziet de Go Ahead Eagles-supporter dat er een kentering gaande is. “De term normalisatie valt de laatste tijd veelvuldig in de voetbalwereld. Ik heb stille hoop dat het de goede kant op gaat, want ik kan me geen incident binnen de stadionmuren meer herinneren. De laatste was volgens mij op de open dag met Ajax supporters en dat was al in 2007. Daarnaast hebben onze supporters zich goed gedragen toen ze afgelopen seizoen massaal meereisden met de club. Voor de supporters ligt daar ook een taak. Wanneer er een incident plaatsvindt welke ook maar enigszins gelinkt kan worden aan Eagles supporters, wordt dat opgenomen in het Voetbal Volg Systeem. De negatieve dingen komen altijd naar boven en overvleugelen de positieve zaken, zoals een seizoen waarin tijdens uitwedstrijden niets geks is gebeurd.”

Rondhuis snapt echter dat een groep met voetbalsupporters grimmig over kan komen in een stad. “Natuurlijk kan dat bedreigend overkomen, vooral als daar nog bij gezongen en geschreeuwd wordt. Het probleem is echter dat ooit de scheiding van supportersgroepen is begonnen. Niemand is het meer gewend dat er publiek van verschillende clubs door elkaar loopt. Dat vind ik ontzettend jammer en ik hoop dat we langzaam maar zeker in de toekomst voor de ommekeer kunnen zorgen”, besluit hij.

Lees ook

Fietstocht door Duursche Waarden

DEN NUL – Staatsbosbeheer presenteert op zondag 8 augustus een fietstocht door de Duursche Waarden. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.