Home / archiefcentraal / oplichter dupeert vier bedrijven uit de regio

oplichter dupeert vier bedrijven uit de regio

Van dat geld hebben ze echter geen van drieën ooit iets gezien. “We weten niet of we ons geld nog krijgen, maar het is belangrijk dat iedereen weet hoe deze man te werk gaat.” In Heeten is naar verluidt een bedrijf uit de gezondheidszorg gedupeerd door dezelfde man.

In februari kwam een grote, stevig gebouwde man met kort donker haar de winkel van Wagenmans binnenlopen. En met hem twee jonge kinderen. Dat waren zijn dochters, vertelde hij. De man stelde zich voor als Ugur en beweerde dat zijn ex-vrouw pas was overleden. “Hij leek te vertrouwen. Hij zei dat hij een huis had en een nieuwe start wilde maken. Of ik hem daarbij wou helpen”, vertelt Wagemans.

Ugur zocht voor zo’n 1700 euro aan artikelen uit om zijn woning in te richten. “Betalen was geen probleem zei hij, maar nu weet ik wel beter.” In goed vertrouwen liet Wagenmans hem de spullen meenemen om deze achteraf te laten betalen. Toen begon de ellende. “Na een week zonder betaling heb ik er achteraan gebeld, maar ik kreeg alleen maar smoesjes. Eerst was hij overgestapt van bank, vervolgens was er iets misgegaan bij die bank, en ga zo maar door.” Ugur had nooit de intentie gehad te betalen, besefte Wagemans.

Schuldsanering

Ze schakelde een incassobureau in om de openstaande rekening te innen. “Maar Ugur verschuilde zich onder de paraplu van de schuldsanering, waar hij blijkbaar in zou zitten. Echter bleek later dat dit proces was stopgezet, mogelijk omdat hij tijdens die periode weer bewust nieuwe schulden had gemaakt.” Wagenmans probeerde te achterhalen of de man meer slachtoffers had gemaakt. Het incassobureau mocht deze gegevens echter niet prijsgeven, dus begon ze zelf een zoektocht. “Uiteindelijk bleken OME en een Deventer schilder door dezelfde man te zijn opgelicht. Daarnaast was een bedrijf uit de gezondheidszorg in Heeten slachtoffer geworden.”

Ook bij OME kwam Ugur begin dit jaar de winkel binnen. “Hij ging verhuizen met zijn twee dochtertjes, omdat de moeder niet meer voor ze wou zorgen”, beschrijft eigenaar Louis Obdeijn het verhaal dat hij voorgeschoteld kreeg. “In de slaapkamers en op de begane grond wilde hij graag laminaat laten leggen. En hij bestelde ook nog gordijnen en jaloezieën.” Het totaalbedrag kwam uit op 7250 euro.

De eigenaar van OME ging samen met Ugur naar de woning om alles op te meten. Binnen twee weken na de bestelling waren alle werkzaamheden uitgevoerd. Obdeijn stuurde een nota per mail, maar een betaling bleef uit. Ondanks diverse telefoontjes en wederom heel wat smoesjes werd er geen cent bijgeschreven op de rekening van het bedrijf. Ugur liet vervolgens niets meer van zich horen.

‘Ron’

Tijdens het leggen van de vloer, was er een schilder in de woning aan het werk. Later bleek dat ook hij niet voor zijn diensten was betaald. De Deventer schilder wil liever niet met naam genoemd worden, maar we spraken hem wel over de gang van zaken. “Half januari werd ik gebeld met de vraag of ik een offerte wilde opstellen. De klant stelde zich voor als Ron, maar inmiddels weet ik dat het dezelfde persoon is als degene die bij Wagemans en OME de winkel binnenstapte.” De schilder ging langs bij de woning, waar ‘Ron’ met twee jonge meisjes aanwezig was. “Het leek me een nette vent, dus ik had geen argwaan.”

Eind januari was het schilderwerk klaar, maar het geld liet nog even op zich wachten. “Toen ik hem belde zei hij die dag het geld nog over te gaan maken. Maar de volgende dag was er nog niets binnen.” Later zei hij wel betaald te hebben, maar dat door een storing bij ING de transactie een vertraging zou hebben opgelopen. “ING had daadwerkelijk een grote storing, maar ook na een paar dagen stond er niets op mijn rekening.” De schilder had meerdere malen contact met ‘Ron’. “De smoesjes raakten niet op. Dan weer zou hij het geld contant komen brengen, vervolgens had zijn moeder een hartaanval gehad en daarna was zijn auto kapot. Toen wist ik natuurlijk wel hoe laat het was.” De schade was een kleine 2600 euro.

Aangifte

OME en de schilder gaven de vorderingen uit handen bij hetzelfde incassobureau als Wagenmans. Maar tot op heden lijkt er weinig schot in de zaak te zitten. Wagenmans en OME hebben dan ook inmiddels aangifte gedaan bij de politie, de schilder gaat dat nog doen.

De gedupeerden zien natuurlijk graag hun geld terug, maar belangrijk is nu dat deze man niet nog meer slachtoffers maakt. Zijn handelswijze en verhaal is in alle drie de gevallen vrijwel identiek: Hij moet in zijn eentje voor zijn twee dochters zorgen door een ongelukkige situatie en vertelt overal dat hij in de ICT werkzaam is. Daarnaast belt hij in het begin geregeld terug.

De drie bedrijven roepen eventuele andere slachtoffers op zich te melden. “Samen staan we sterker. We komen graag in contact met mensen die dit verhaal herkennen en hierdoor ook geld zijn kwijtgeraakt. Als gedupeerden kunnen we dan gezamenlijk optrekken.” TROS Opgelicht en Alberto Stegeman zijn al per mail ingelicht om aandacht te vragen voor de situatie.

Uiteraard hebben we meerdere pogingen gedaan om Ugur – of Ron – te bereiken. We probeerden contact te leggen via het nummer dat hij had opgegeven bij de drie gedupeerde ondernemers en waarop hij destijds ook bereikbaar was. Veel zin hadden de belpogingen niet: Zonder dat de telefoon overging werd via een Engelstalige computerstem duidelijk dat het nummer niet bereikbaar was.

Lees ook

Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

RAALTE – Corona of niet, SallandWonen heeft de belangrijkste projecten die gepland stonden voor het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.