De ondernemers uit het centrum zijn samen met de gemeente een proces gestart waarin gezamenlijk die koers voor de versterking van het centrum wordt verkend. Vragen als “waar moet een centrum in deze tijd aan voldoen om concurrerend te zijn” en “hoe kunnen we weer aantrekkelijker worden voor nieuwe winkelformules” worden daarin beantwoord. Kortom, samen slimme ingrepen en activiteiten bedenken om de komende tijd het centrum weer steviger op de kaart te zetten, dat is het doel.
Veel stads- en dorpscentra kampen met winkelleegstand. Door de economische recessie en veranderend koopgedrag (zoals internetwinkelen) is de vraag naar winkelruimtes drastisch gedaald. In het centrum van Raalte valt de leegstand in absolute zin nog mee, maar is wel zichtbaar en neemt de afgelopen tijd toe. Tegelijkertijd is bekend dat een aantal supermarkten wil uitbreiden, maar dat de winkeliers terughoudend zijn in het uitbreiden van winkelmeters in het centrum. “Wat is, gegeven de huidige tijd, verstandig?” zo luidt de vraag. Om te voorkomen dat kansen gemist worden en er voor te zorgen dat wel de juiste stappen gezet worden, is een gezamenlijke koers noodzakelijk.
Het is vooral een proces waarin wordt geïnvesteerd in draagvlak. In een drietal rondetafelgesprekken onder leiding van Seinpost Adviesbureau wordt direct na het zomerreces gebrainstormd over het centrum. Seinpost maakt op basis van haar analyses en deze gesprekken een toekomstverkenning en vertaalt deze in de ruimtelijke structuur: waar moeten we zaken verbeteren, welke acties zijn nodig en hoe worden we weer aantrekkelijker voor investeerders?
De verkenning wordt in september/oktober gedeeld in een brede bijeenkomst voor alle ondernemers, pandeigenaren en andere geïnteresseerden, zodat iedereen mee kan denken in oplossingen. Uiteindelijk moet het leiden tot een duidelijke koers voor het centrum en een beeld van de acties die nodig zijn. Het moet een proces op gang brengen waarmee zowel gemeente, winkeliers, horecaondernemers en pandeigenaren zicht krijgen op wat hen te doen staat om het centrum te versterken. Op basis van deze verkenning wordt een advies uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad over de gewenste vervolgstappen.
Ter begeleiding van het proces is een werkgroep geformeerd, bestaande uit Jan Reimert (ROV), Hugo ter Haar (Ter Haar Mode), Coen Elferink (Elferink Schoenen), Han Schutte (Intersport), Edwin Ruitenberg (Albert Heijn), Gemeente Raalte en Seinpost Adviesbureau.