Kinderopvang KOOS startte begin dit jaar op een drietal locaties met een pilot. Via een interactief ouderportaal, Konnect genaamd, wordt digitaal gecommuniceerd tussen ouders en leidsters. Inmiddels bevalt deze app zo goed dat hij binnenkort over de gehele organisatie wordt uitgerold. Alle pilot-deelnemers zijn enthousiast over Konnect. “Echt een stap vooruit op communicatiegebied”, aldus Lianne Voorhorst, projectleider Konnect.
“De app is eenvoudig te downloaden op tablet, computer of smartphone. De kinderdagverblijven gebruiken Konnect het meest. Voorheen ging de overdracht via een schriftje. Nu is het schriftje digitaal te schrijven en te lezen. Ook peuterwerk en buitenschoolse opvang gebruiken de app voor nieuwsbrieven of mededelingen.” Vanaf september wordt de app stapsgewijs op alle locaties van KOOS ingevoerd. Vanzelfsprekend worden leidsters vooraf getraind. Bovendien krijgen alle ouders en verzorgers uitgebreide voorlichting. “Natuurlijk is het omschakelen. Uit de pilot blijkt echter dat Konnect heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk is.” De app is afgeschermd met een eigen inlogcode. Ouders ontvangen alleen berichtjes, facturen, foto’s en mededelingen met betrekking tot het eigen kind.
Danielle Bouwhuis uit Raalte heeft twee kinderen bij KOOS-locatie Ivoor. Als dialyseverpleegkundige werkt ze onregelmatig. “Soms haal ik ze op, dan weer mijn man of oma. Konnect kan ik overal bekijken. Als ik een late dienst heb, zie ik in mijn pauze wat mijn zoontje en dochtertje die dag hebben gedaan.” Ze installeerde Konnect op haar smartphone. Inmiddels kan ze niet meer zonder. “Het is echt een vaste gewoonte. Even het verhaal van de leidsters lezen, vaak staan er foto’s bij. Als ze geknutseld hebben bijvoorbeeld. Daar kan ik naar vragen als ik de kinderen thuis opbel vanaf mijn werk.” Danielle beschouwt het als een digitaal dagboekje. Bovendien heeft ze met Konnect ook altijd alle foto’s bij de hand heeft. “Handig om aan oma te laten zien.”
De app biedt veel voordelen. Ouders kunnen overal vandaan even een berichtje doorgeven. Ook leidsters kunnen makkelijk een mededeling sturen. Lianne: “Laatst werd op vrijdagmiddag waterpokken geconstateerd. Door dit op Konnect te plaatsen wisten ouders in het weekend al wat er aan de hand is.” Danielle vult aan: “Jullie hadden er ook een GGD-bijlage aan gelinkt. Zo weet je meteen wat de regels zijn.” Algemene mededelingen of de nieuwsbrief worden ook beter gelezen, blijkt uit de praktijk.
Briefjes kunnen niet kwijtraken of in de mandjes van KOOS achterblijven. De app scheelt de leidsters bovendien werk.”Algemene berichten kopieer en plak je”, vertelt Lianne. “Verder kunnen we alle kindgegevens eenvoudig vastleggen. Bijvoorbeeld allergieën en ritmes van de baby. Veranderingen in het rooster van een kind komen automatisch in de aanwezigheidslijst te staan. Straks zijn deze gegevens op al onze locaties op dezelfde plek te vinden. Ideaal als je ergens invalt.”
Voor meer informatie ga je naar de website: staging2.kinderopvangkoos.nl
Meer foto's
