Home / archiefcentraal / column rabobank salland klant van 2014

column rabobank salland klant van 2014

De klant van 2014 is niet meer te vergelijken met die van vijftien jaar geleden. De nieuwste generatie Z, geboren tussen 1992 en 2010, komt op een heel andere manier met u in contact dan haar voorgangers. Opgegroeid in het mobiele tijdperk kijkt deze generatie verder dan uw fysieke winkel en verwacht ook online mogelijkheden voor reserveren, bestellen en betalen van artikelen. Daarop moet u als ondernemer inspelen door uw strategie in het offline/online krachtenveld te bepalen.

Bij deze omnichannel strategie draait het om de combinatie van elkaar versterkende kanalen tot een eenduidige beleving van uw product of dienst, uw merk, prijs en assortiment. Deze kanalen omschrijven we als de vijf ICKS. De traditionele winkel wordt in de kanalenstrategie aangeduid als bricks: bakstenen. Een vaste plaats waar de consument terecht kan voor aanschaf, beleving, informatie en service, met een vaste locatie en vaste openingstijden. Websites met een bestelmogelijkheid worden aangeduid als clicks, verwijzend naar de muisklikken tijdens het virtueel shoppen. Het tikken op het scherm van een mobiele telefoon is de inspiratie geweest voor de term ticks. Met ticks wordt zo het mobiele kanaal van de smartphone aangeduid. Folders, de flicks, maken deel uit van de traditionele kanalen waarmee de lezer wordt verleid om naar de bricks te komen om daar te kopen. En tot slot zijn er nog de smicks, de social media, die ook steeds vaker als extra verkoopkanaal worden ingezet.

De Rabobank helpt u uw weg te vinden bij uw keuze uit deze schijnbaar oneindige mogelijke verkoopkanalen. Daarbovenop bieden we als bank u natuurlijk ook de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het betalingsverkeer. Hét voorbeeld van nieuw betaalgemak is de app MyOrder, exclusief ontwikkeld door Rabobank, maar voor iedereen toegankelijk. Uw klanten ervaren de voordelen van het snel kunnen kiezen, bestellen en betalen, zonder lange wachttijden, en het meteen kunnen doorlopen bij musea en attractieparken. Ook voor u als ondernemer levert dit nieuwe verkoopkanaal meer gemak op en minder kosten. Bijvoorbeeld in de horecasector: minder contant geld in de zaak en besparing op personeelskosten. Op steeds meer locaties is bestellen en betalen met MyOrder mogelijk, niet alleen in horeca, ook bij bioscopen, in steeds meer steden bij parkeergelegenheden en bij bezorgrestaurants. In totaal al op ongeveer 11.000 plekken, met een landelijk bereik. Ik ben zelf een fervent gebruiker van MyOrder, vooral voor het betalen van mijn parkeergelden: gemak dient de mens tenslotte. En het werkt heel eenvoudig: zet uw producten of diensten in de app en uw klanten kunnen via hun mobiele telefoon bestellen en betalen bij uw onderneming. U ontvangt de order en kunt uw klant van dienst zijn.

De 24-uurs economie heeft dus grote gevolgen voor u als ondernemer. Dit betekent onder meer dat uw verkoopkanalen op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar moeten zijn. Het betekent ook dat u weet dat uw klant verwend is en door u in de watten gelegd wil worden. Een ondernemer die zich van deze ontwikkelingen niets aantrekt, heeft geen rooskleurige toekomst.

Christian Renshof

Specialist Financiële Logistiek

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.